Gå til innhold

Poser på eggstokken som 16 åring!


17årMedMangeSpørsmål

Anbefalte innlegg

17årMedMangeSpørsmål

Hei! Jeg er en 17 årgammel jente som allerede ble oppdaget med at jeg har poser i eggstokkene mine som 16 åring. Vet ikke antall hvor mye, hvilken type eller om det fortsatt er alvorlig. 

 

Det ble oppdaget brått under en blindtarmsopperasjon, de fortalte at jeg har poser på eggstokkene mine. Legen fortalte at jeg vil kunne kjenne eller legge merke til at posene ville øke gjennom å få ureggelmessig mensen og at smertene under mensen ville øke. Jeg har aldri hatt smerter av mensen gjennom mine 16 år, helt fra jeg fikk mensen etter opperasjonen (blindtarm Opperasjonen i 2016 April)

(16år). Jeg gikk til en gynekolog for finne ut om alt så fint ut og dette var kanskje 1,5 mnd etter opperasjonen min. Den tiden følte jeg ikke smerter og hadde ikke uregelmessig mensen, alt var flott når jeg var hoss gynekologen, hun sa at den ikke har spredd seg så mye, men om det blir alvorlig må det oppereres (?) sånn at det ikke skulle være et problem for meg å kunne få barn i framtiden.

jeg har hatt smerter etter og før mensen siden Januar(2017)/Desember (2016) cirka. Jeg får uregelmessig mensen, den kommer enten forseint eller alt for tiderlig. Den kommer enten bare i tre dager, eller en uke og smertene er helt forferdelige. 

Itilegg til dette har jeg en leverskade som jeg ikke vet noe om, vet ikke om dette kan være grunne(?). 

men jeg håper jeg virkelig får svar fra noen son kjenner til dette! 

 

Mvh

Jente 17år 

Endret av 17årMedMangeSpørsmål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke så enkelt å tolke hva legene har ment med deres informasjon. Har de nevnt cyster? Det kan kanskje forklares om ‘poser’. Det er et ganske vanlig fenomen. I forbindelse med modning av egget danner det seg en cyste (pose) omkring egget. Cysten sprekker ved eggløsning når egget faller ut. Noen ganger får cysten ikke tømt seg og det dannes det man betegner som en follikkelcyste. De er helt godartede. Vanligvis gir de ikke symptomer.

Så kan det være en type cyste som betegnes sjokoladecyste eller endometriomer/endometriosecyster. De er også godartede. De kan gi smerter ved menstruasjon, det er mulig at det er en slik cyste du har. De påvirker ikke selve menstruasjonssyklus, men kan gi sterke smerter både før og under menstruasjon. Noen kan ha problem med å bli gravide, men de fleste blir gravide uten hjelp. Hvis det blir for plagsomt, så kan cysten fjernes med kikkhullsoperasjon, men da skal den gjerne være over 4-5 cm. Vanligvis vil p-pille være en god behandling, men hvis du har en kronisk leverskade, kan du sannsynligvis ikke bruke p-pille. Jeg synes at du skal få en ny vurdering av den gynekolog som tidligere har undersøkt deg.

Jeg kan ikke se at det kan være sammenheng mellom leverskade og dine underlivssmerter.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...