Gå til innhold

Utredning hysterektomi


Arkekin

Anbefalte innlegg

Jeg har skrevet her tidligere. Jeg er straks 24 år, og har vært på sykehuset til utredning for hysterektomi. Årsaken til utredningen var svært sterke menstruasjonssmerter og langvarige blødninger(rundt to uker). P - piller, Mirena hormonspiral og Provera - tabletter er forsøkt, uten ønsket effekt. Normal GU, ikke holdepunkter for endometriose eller adenomyose. Relevante diagnoser: Turner mosaikk, oppdaget i småbarnsalder grunnet dårlig lengdevekst(for øvrig ukomplisert sykdomsbilde: Ingen kunstig igangsatt pubertet, normale nyrer, alminnelig hørlsel og helt normalt hjerte. I voksen alder er høyden min innenfor normalområdet)

 
Etter konsultasjonen på sykehuset, sendte gynekologen der søknad til Fylkeslegen, og hevdet at det ikke var mulig å utføre dette inngrepet på en kvinne under 25 år uten at uten en uttalelse derifra først(Jeg mener stadig at dette er et medisinsk inngrep som ikke krever Fylkeslegens godkjenning). Uansett endre søknaden opp hos en jurist på Fylkesmannen, og det vil antakelig komme et brev tilbake fra vedkomne innen rimelig tid. Er det nærliggende å anta at juristen vil kunne ha noen innvendinger mot at dette kan inngrepet kan utføres? Jeg spør fordi gynekologen har gjort det klart at avgjørelsen ift operasjon vil være avhengig av at svaret tilsier at hysterektomi kan foretas.
 

Avskygningsvis: Det foreligger ingen åpenbar årsak til menstruasjonssmertene og de langvarige blødningene mine. Jeg er klar over at det ikke nødvendigvis finnes en klar grunn for dette, men har du tanker om hva det kan være(jeg forstår at endometriose selvsagt ikke kan utelukkes med hundre prosent sikkerhet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke svare på ditt spørsmål, for jeg vet ikke hvordan legen har formulert brevet til fylkeslegen. Jeg forstår ikke henvendelsen, for det er ikke snakk om sterilisering, men et inngrep på grunn av et medisinsk problem. Nødvendigheten av å fjerne livmoren er ikke noe som fylkeslegen kan avgjøre.

Det er min mening, vennlig hilsen Mette

PS hus å fortelle om avgjørelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå gjengitt mye av brevet under her. Det står litt mer, men dette er det som er relevant; resten er personopplysninger som selvsagt er utelatt(samt et kor brev om hva saken vedrører). Brevet har altså havnet hos en jurist, ikke en lege, så jeg antar at saken skal besvares ut ifra et juridisk synspunkt;

"Pasienten har i alle år hatt langvarige og smertefulle menstruasjoner. Tidligere forsøkt p-piller og Provera tabletter uten ønsket effekt. Hun har nå hatt Mirena hormonspiral i 8 år, skiftet for noen år siden. Syklus beskriver hun som 10-14/28 dager. Større problem enn blødningene er uttalt dysmenorrhoe. Pasienten er svært innstilt på hysterektomi, kontrær til ulike medikamentelle behandlinger. Henvist til second opinion i forhold til hysterektomi.

Jeg informerer pasienten om medikamentelle alternativer for hennes plager; GNRHa som for eksempel Procren, kombinert med østrogentilskudd; også Depo -Provera injeksjoner. Hun er svært negativ overfor alle forslag til medikamentell behandling, spesielt opptatt av bivirkninger og at disse medikamenter muligens kan påvirke hennes bensubstans og forårsake osteoporose. Hun informeres om at man er nødt til å søke fylkeslegen om eventuell hysterektomi; etter min oppfatning kan man ikke utføre hysterektomi på dette grunnlag hos en kvinne under 25 år uten at fylkeslegen har uttalt seg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen hevder for øvrig at årsaken til at han måtte søke fylkeslegen fordi han oppfattet dette som et inngrep som er mer omfattende enn sterilisering. Jeg mener derimot at det faller utenfor Steriliserungslovens virkeområde(da den spesifikt ekskluderer inngrep som er rettsmessige etter medisinske årsaker). Akk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg vært i kontakt med Fylkeslegen igjen, og nå er beskjed at saken kan ta flere måneder. Er oppgitt og ekstremt frustrert nå, da dette er noe helt annet enn hva de tidligere har sagt. Er ganske så fortvilet, og lurer på om det er mulig å bli henvist til gynekologisk poliklinikk ved et annet sykehus for vurdering der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...