Gå til innhold

Rifter mellom endetarm og skjeden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått rifter i mellom anus/endetarm og skjeden/vaginainngangen. Har hatt dette problemet i over en uke nå og det svir og er ubehagelig spesielt når jeg går på do. Får gjerne blod på papiret når jeg tørker meg. Er dette farlig? Bør jeg kjekke meg?  Hvordan kan jeg kurere problemet på egenhånd? 

Anonymkode: 695aa...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er alltid vanskelig å vurdere en hudforandring uten å se den og uten å ha andre informasjoner, f.eks. om din alder. Det kan dreie seg om en fissur, en overfladisk hudlesjon. Forsøk å holde avføringen myk, hold huden ren, f.eks. med bayolje. Prøv med salve som man bruker ved hemoroider, f.eks. Proctosedyl som kan kjøpes uten resept. Hvis det ikke hjelper i løpet av en ukes tid, få din fastlege til å se på det. God bedring.

 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du fått godt svar av en ekspert her. Men jeg vil likevel dele min erfaring. Jeg slet lenge med dette selv, en fissur i analåpningen, og det gikk i perioder, men jeg følte at for hver gang det "kom tilbake" om det forsvant litt, så ble det bare værre og værre, mer blod og varte lengre, så jeg ble ganske fortvilet. Så med speil hva det var, og det var på slutten en god del blod på papiret og noe i vannet, hver gang jeg var på do. Jeg ble redd, fortvilet og alt på en gang. For meg varte dette nesten ett år, i varierende grad, og det begynte etter at jeg måtte kutte ut gluten i maten. Jeg ble ikke spesielt hard i magen følte jeg, men tydeligvis likevel...

(For meg var det jo en lettelse bare å ikke være kvalm hele tiden, og helt flytende i magen hele tiden som jeg var med gluten i maten.)

Det som hjalp for meg var som sagt over, å få avføringen myk, men det hjalp ikke nok alene. Det bedret det noe. Men det som snudde det for min del var å bruke kokosolje. Dette har jeg brukt på sår tidligere også, for å holde de myke så det ikke sprekker opp hele tiden. Jeg googlet masse, som sikkert du også har gjort og leste om flere som hadde brukt det med hell.

Så, jeg begynte å ta Magnesium morgen og kveld (1 tablett på 200mg), drikke mye vann, og svisker. 3-4-5 svisker sammen med hvert måltid (gjerne i smug så jeg slapp spørsmål ;) ) Da ble avføringen mykere og det lettet noe. Noen dager senere kom jeg over kokosoljetipset, og hadde jo det stående. De første dagene skylte jeg lett med varmt vann i dusjen etter do, det sved jo greit mye, og smurte på kokosolje etter dusj, pluss at jeg også smurte på morgen og kveld. Etter bare noen få dager hadde min verden forandret seg helt! Og det tok ikke mange dagene før det ikke var noe vondt lengre. Fortsatte en stund med oljen likevel, samt vann og magnesium. Svisker kuttet jeg ut etterhvert som det ikke var vondt lengre (er ikke SÅ glad i svisker :p) Men Magnesium skal også hjelpe en del og jeg er mindre hard i magen med det enn uten. Min samboer kan ikke spise magnesium uten å ha med seg potte... for der renner det rett igjennom etter få dager.

Så om det samme fungerer for deg vet jeg jo ikke, men LYKKE TIL og god bedring! Jeg turte ikke gå til legen, det skal jeg innrømme, men det ble såpass ille at jeg hadde nok  gjort det om det ikke hadde funket med kokosoljen og sviskene, for da var det så vondt at jeg neste turte å bestille time ;)  Men det er både vondt og flaut og pyton!

Anonymkode: e8aeb...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...