Gå til innhold

Er 11 dager forsein med mensen og har aldri hatt sex


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente på 14 år som aldri har hatt sex og jeg fikk mensen for ca 1 år siden. Det er 11 dager siden jeg skulle ha hatt mensen og den pleier aldri å ta så lang tid mellom hver gang. jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre eller om det er noe galt med meg? plisssss hjelp

 

Hilsen en bekymret jente 

Anonymkode: 1c25e...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Normale menstruasjonssykler, dvs. tiden fra 1.dag blødning til neste 1. dag blødning, er 25-35 dager. Det krever et nøye innarbeidet samspill mellom hjernen (hypofysen) og eggstokkene. Det kan ta tid å få innlært, og i starten skal det ikke så mye til å forstyrre det. Psykiske forhold med stress, endring i vekten (både opp og ned), mye trening eller reise kan innvirke på syklus, vanligvis forsinket menstruasjon. Så du bør ta det helt med ro, når du med sikkerhet vet at du ikke kan være gravid. Hvis det har gått tre måneder uten blødning, så er det lurt med en sjekk hos legen. Det vil bety blodprøve for å vurdere hormonene, ikke nødvendigvis underlivsundersøkelse. Du kan ikke gjøre noe for å rette på det, og du har sannsynligvis ikke gjort noe galt (hvis vekt er stabil og du ikke trener enormt mye). Så se det an uten å bekymre deg.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...