Gå til innhold

Kronisk svie i underlivet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har i mange år vært plaget med svie i underlivet. Legen/gynekolog finner ingen "feil" & har prøvd alt fra canesten, multigyn, difuclan, you name it! Har nå fått vagifem for noen måneder siden, tok 2 i uken, i begynnelsen blev jeg veldig mye bedre og var helt normal i ca 3 uker men så blev det ille igjen, jeg som håpet så inderlig på å få tilbake ett normalt liv. Legen anbefalte meg å øke dosen men det har ikke hjulpet. Er singel og i starten på 30-årene og veldig redd for å starte en relasjon med noen pga dette, kan ikke ha ett sexliv og må "heale" lang tid efter sex da det gir mig rifter i skjeden. 

Noen med gode råd? 

Anonymkode: 6a29d...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tror ikke det er østrogen som skal til i og med at du er så ung og ikke kommet i overgangsalderen. Har det vært vurdert om det er en kronisk hudlidelse som eksem eller lichen sclerosus? Det må sannsynligvis tas en biopsi (vevsprøve) for å få fastslått, eller avkreftet. Du bør henvises til gynekolog eller hudlege med spesial erfaring innen vulvalidelser, helst en ‘vulvaklinikk’ som finnes ved de større sykehus i Norge. Det er lang ventetid, dessverre. Jeg kan ikke foreslå behandling uten å ha undersøkt deg, men hør med din fastlege om du kunne prøve en kortvarig kur med kortisonkrem i ventetiden?

Jeg håper at du kan få hjelp.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tusen tack för raskt svar! Det har aldrig varit vurderat, gynekologen jag var hos sist menade liksom att om inte östrogenet hjälper så hjälper inget. Men det godtar jag inte, har googlat lite och sett att eksem kan vara något.

Ska ta tag i det med fastlagen min! 

Igen, tusen tack!!

(svenske i Norge så varierar lite på språket)

Endret av Wallys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...