Gå til innhold

Ubehag tre måneder etter konisering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 33 år og ble konisert i juni etter funn av grove celleforandringer på livmorhalsen. Selve koniseringen gikk helt fint og jeg fikk beskjed om at diagnosen var CIN3 og fri reseksjonsrand. På grunn av bekymringer var jeg hos gynekolog også i juli, men fikk beskjed om at det så fint ut da. Da tok hun også ultralyd. Nå er jeg bekymret igjen. Jeg kjenner en del murringer i underlivet. Det gjør ikke spesielt vondt, men føles som lette menstruasjonssmerter. Akkurat som noe strammer. Disse er verst like før mensen, men er også noe til stede mellom menstruasjonene. Dette gjør meg urolig for at jeg har utviklet kreft, da jeg ikke har hatt slike plager før. Samtidig synes jeg det er vanskelig å be om hjelp. Både fastlegen og gynekologen min mener jeg er trygg og at det ikke er nødvendig med undersøkelse før etter seks måneder. Men nå er jeg redd at dette ubehaget tyder på at kreft har utviklet seg. Jeg går forresten fast på p-piller og fødte for to år siden. Hva bør jeg gjøre?

:-)

Anonymkode: ed289...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Symptomer ved livmorhalskreft er utflod og blødning, ikke smerter (iallfall ikke i det tidlige stadium), så det behøver du ikke å tenke på. Du er nå behandlet for dine celleforandringer og i et godt kontroll-opplegg.

Du er tilsynelatende grundig undersøkt i juli. Dine smerter relatert til menstruasjon, kan muligens forklares ved at menstruasjonsblodet presser på for å komme igjennom livmorhalsen som er blitt litt trangere etter operasjonen? Du kunne forsøke å bruke p-pillene uten pause og hindre menstruasjon? Prøve det i noen måneder og se om det hjelper.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg kan ha dette ubehaget utenom menstruasjon også, spesielt i dagene midt mellom menstruasjonene. Legen mener det er muskulært, at jeg spenner meg. At det kan være psykosomatisk. Er det mulig å kjenne ubehag fra livmorhalsen som følge at det har grodd og er arrvev? 

Anonymkode: ed289...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2017 den 21.40, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg er 33 år og ble konisert i juni etter funn av grove celleforandringer på livmorhalsen. Selve koniseringen gikk helt fint og jeg fikk beskjed om at diagnosen var CIN3 og fri reseksjonsrand. På grunn av bekymringer var jeg hos gynekolog også i juli, men fikk beskjed om at det så fint ut da. Da tok hun også ultralyd. Nå er jeg bekymret igjen. Jeg kjenner en del murringer i underlivet. Det gjør ikke spesielt vondt, men føles som lette menstruasjonssmerter. Akkurat som noe strammer. Disse er verst like før mensen, men er også noe til stede mellom menstruasjonene. Dette gjør meg urolig for at jeg har utviklet kreft, da jeg ikke har hatt slike plager før. Samtidig synes jeg det er vanskelig å be om hjelp. Både fastlegen og gynekologen min mener jeg er trygg og at det ikke er nødvendig med undersøkelse før etter seks måneder. Men nå er jeg redd at dette ubehaget tyder på at kreft har utviklet seg. Jeg går forresten fast på p-piller og fødte for to år siden. Hva bør jeg gjøre?

:-)

Anonymkode: ed289...bd0

Jeg har også hatt celleforandringer av samme grad som deg.: grad 3. Tok laser, og nå er det gått 10 år siden laseren. Jeg er helt frisk, og har ikke fått noen problemer siden :). Det sies at som oftest så går det bra videre med de som har hatt celleforandringer når det er blitt behandlet og under kontroller. 

Anonymkode: 7b63a...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Jeg mener ikke å mase, men er i en bekymret periode etter påvisningen av celleforandringer. Mitt ubehag i magen gikk over, men opplevde å få blodtråder i utfloden noen dager etter. Jeg ble livredd. Jeg har vært hos gynekolog nå, hun undersøkte meg grundig, og mente alt så bra ut. At jeg begynte blø litt eller hadde hatt ubehag i magen, kunne hun ikke forklare. Hun mente jeg kunne ta det med ro, at det var under kontroll. Dagen etter jeg var hos henne fikk jeg noen blodtråder i utfloden igjen. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er det grunn til å ta det med ro selv om jeg blør litt? 

Håper på svar! :-) 

Anonymkode: ed289...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Det er veldig vanlig at man kan blø fra livmorhalsen etter en konisering fordi litt av slimhinnen inne i livmorhalsen har 'krengt seg ut' som det man betegner som en 'ektopi'.

Det er ikke farlig.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar. Er dette forbigående, eller vil det være sånn? Det er tross alt snart fire måneder siden koniseringen.

:-)

Anonymkode: ed289...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...