Gå til innhold

Kobberspiral


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har fått innsatt en kobberspiral i utlandet. Legen der ba meg om å gå til etterkontroll etter 1-2 måneder her i Norge, for å sjekke at den er i orden. Har hatt en god del komplikasjoner representert med til dels svært kraftige smerter, særlig ved menstruasjon. Det har nå gått ca 6 uker siden jeg fikk satt inn kobberspiralen. Jeg gikk til fastlege denne uken, men hun ville ikke gi meg henvisning til gynekolog ettersom hun sier at fastleger ikke har lov til å sende henvisning i slike tilfeller, med mindre det dreier seg om sykdom. Er dette tilfelle at det ikke er mulig å få gjort en slik etterkontroll? Fastlegen sier at eneste alternativet er å kontakte privat gynekolog. Er dette virkelig tilfelle?

Mvh "FruStrert"

 

 

Anonymkode: 8c862...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har fått innsatt en kobberspiral i utlandet. Legen der ba meg om å gå til etterkontroll etter 1-2 måneder her i Norge, for å sjekke at den er i orden. Har hatt en god del komplikasjoner representert med til dels svært kraftige smerter, særlig ved menstruasjon. Det har nå gått ca 6 uker siden jeg fikk satt inn kobberspiralen. Jeg gikk til fastlege denne uken, men hun ville ikke gi meg henvisning til gynekolog ettersom hun sier at fastleger ikke har lov til å sende henvisning i slike tilfeller, med mindre det dreier seg om sykdom. Er dette tilfelle at det ikke er mulig å få gjort en slik etterkontroll? Fastlegen sier at eneste alternativet er å kontakte privat gynekolog. Er dette virkelig tilfelle?

Mvh "FruStrert"

 

 

Anonymkode: 8c862...94c

Tror ikke det er vanlig praksis å gå til gynekolog for rutinemessig etterkontroll av innsatt spiral. Noe annet hvis du har spesielle komplikasjoner, men noe kraftigere og mer smertefull mens er vanlig ved kobberspiral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

I Norge er det ikke vanlig med slike kontroller. Hva skal man kontrollere? Hvis du kjenner tråden med fingrene, så er spiralen på plass. Hvis du kjenner en tynn plaststav (få millimeter i tykkelse) så er spiralen på vei ut og da må man ha en sjekk.

Det er ikke uvanlig med mer smerte ved menstruasjon med kobberspiralen. I Norge anbefaler vi derfor hormonspiralen. Så hvis dine smerter ikke blir mindre etter hvert, kan du overveie å bytte ut spiralen.

Jeg er altså enig med din fastlege i at det er unødvendig med slik kontroll. I Norge prøver vi å begrense ‘unødvendige’ kontroller.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...