Gå til innhold

Hormonplastre


Kristine1974

Anbefalte innlegg

Hei, kvinne 43 år, opererte bort livmor og en eggstokk pga endometriose for 2 år siden. Kom i overgangsalderen etter operasjon og procren kurer. 

Har brukt Etsalis i 9 mnd og følt meg relativt bra inntil for noen uker siden. 

Østrogenverdien på Estalis har pleid å ligge på 0,2 men forrige uke var den sunket til 0,8. Før jeg startet med Estals lå verdien på 0,6. Du har tidligere fortalt meg at nivåene i min alder bør ligge på 0,2-0,3 så jeg regner derfor med at jeg bør øke dosen.

En del av symptomene jeg hadde før jeg begynte på Estalis har også kommet tilbake, men ikke fullt så ille som før Estalis. 

Før jeg fikk vite at østrogeverdien hadde sunket, hadde jeg egentlig tenkt å prøve å bytte fra Estalis til Estradot plaster for å se om det gikk ok og ikke trigget noe endometriose. Men nå som jeg må øke dosen og legge til ENDA mer østrogen er jeg usikker på om jeg tør å la det være så mye østrogen uten progesteron som angivelig kan motvirke endometriose.

Går det an at jeg beholder Estalis plasteret på 50 mcg, og så øker dosen med Estradot plaster? Hvilken dose synes du jeg skal øke med, 25 mcg eller 50 mcg? 

Hilsen rådvill og bekymret 

 

 

 

Endret av Kristine1974
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har visst skrevet litt feil om blodprøvesvarene? Jeg går ut fra at det skulle ha stått 0,08 og 0,06?

 

Det er ikke noe i veien for å prøve 25 mikrogram Estradot ved siden av Estalis.

 

Hilsen  Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du har visst skrevet litt feil om blodprøvesvarene? Jeg går ut fra at det skulle ha stått 0,08 og 0,06?

 

Det er ikke noe i veien for å prøve 25 mikrogram Estradot ved siden av Estalis.

 

Hilsen  Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...