Gå til innhold

Spørsmål om kobberspiral.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har noen spørsmål om kobberspiral. Jeg har hørt det finnes flere merker/produsenter på markedet. Er de relativt like eller er har du et spesielt merke du kan anbefale meg? Ønsker gjerne anbefaling da jeg har vanskeligheter med å bestemme meg. Jeg er 25 hvis det har noe å si. Lurer også på om det er veldig vondt å sette den inn og hvordan det kan bli dagene/ukene etterpå. Er det f.eks vanlig å blø lenge og få kluss med av og på blødninger sånn som mange gjør etter innsetting av f.eks hormonspiral? Vet at de som har kraftig blødning fra før kan blø mer, men sånn bortsett fra det mener jeg. Kan sexlyst også komme mer tilbake med denne enn hvis man går på noe med hormoner? Og et siste spørsmål, er denne så godt som helt sikker? Har lest litt forskjellig om at folk både antar at man kan bli gravid utenfor livmoren og at den ikke er like sikker som annen prevensjon. Det skremmer meg litt. Mvh jente 25. 

Anonymkode: c0c48...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er blitt veldig populært med hormonspiraler fordi det ikke bare gir god prevensjon, men også reduserer blødningsmengden, faktisk mister nesten 25% menstruasjonen totalt.

Noen reagerer på den lille hormonmengde som er i hormonspiralen og ønsker prevensjon som er helt hormonfri. Da er kobberspiralen en god  mulighet med omtrent samme sikkerhet som hormonspiralen, altså ca 99%. Spiraler hindrer i mindre grad (bare ca 90%) graviditeter som oppstår utenfor livmoren, så derfor et det større andel som får graviditet utenfor livmoren, om man blir gravid med spiral. Om du skjønner? Blødningene blir noe rikeligere med kobberspiraler, men regelmessige.

Det er flere kobberspiraler, mest vanlige er Nova-T og Flexi-T. Gynefix er den minste spiral, men den er vanskeligere å innføre, det kreves ultralyd og må derfor –som regel- innsettes hos gynekolog. Alle kobberspiraler kan sitte i 5 år.

For hormonspiraler har jeg følgende tall for smerter ved innsetting (rapportert av pasientene):

Ingen smerter: 25%

Milde smerter: 45 %

Moderate smerter: 25 %

Mye smerte: 5%

Det er nok noe mindre smerte ved kobberspiralene som er mindre i størrelse. Ta evt Ibux/paracet på forhånd.

Blødning i forb. med innsetting er ikke stor og varer ikke lenge (en dag?)

Fordelen er at du ikke behøver å huske prevensjon, den er på plass. Det er ikke økt risiko for infeksjon, men lurt å sjekke at du ikke har en skjult klamydiainfeksjon.

Hvis du har reagert med redusert sexlyst på hormonell prevensjon, så vil den effekten bli borte veldig fort etter at du slutter, i løpet av dager/få uker.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...