Gå til innhold

Nå er jeg litt redd barnevernet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har seg slik at jeg for en kort tid tilbake var veldig bekymret for 13-åringen i huset. Han hadde mye fravær fra skolen og brøt konsekvent reglene her hjemme. Jeg tok kontakt med barnevernet da jeg følte meg ganske fortvilet og rådløs. Det har gått en stund da saken har vært i undersøkelse prosess.

For en uke siden fikk jeg da beskjed om at de ville gå inn i saken og de referer til barnevernloven 4.4, og at det ikke er tvang. men kjenner nå etter jeg har lest masse på disse lovene at jeg er forvirret og livredd. De går jo fra 4.4- 4.12 og dette kan bety så mye. 

Er nå redd for at jeg er blitt misforstått og at de tror jeg har dårlig omsorgsevne. Redd er jeg også at vi nå er stemplet for alltid og at vi aldri vil bli "sluppet av syne" 

Noen med erfaring? 

Anonymkode: 6b540...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det kun 4.4 de henviser eller 4.4 til 4.12? Hvis det er 4.4 så er det ikke noe skummelt mtp å flytte barnet bort fra deg. Det står eksempler på tiltak i det tredje avsnittet i 4.4 f.eks støttekontakt, at de går inn og hjelper med fritidstilbud ol. Som ung ble flere av mine jevnaldrende tatt inn under den paragrafen og selv om det utviklet seg til det verre (var en heftig gjeng som drev med rus og kriminalitet) så var det ingen av dem som ble fratatt foreldrene. Noen reiste på ungdomskollektiv men da etter foreldrenes ønske. 

Ikke bekymre deg så mye. konsentrer deg om å ha ett godt og åpent forhold til tenåringen og vis at du er glad i den så ordner det seg med hjelp og støtte ❤

Anonymkode: 82315...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for beroligende svar . Hun nevnte lov 4.4 det var bare jeg som fortsatte å lese utover alt som  omhandler denne loven og så at det var veldig mye her. Håper dette går godt.😃

Anonymkode: 6b540...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Jeg er sikker på det går bra. Det du kan gjøre er å forsøke å snakke med ungdommen om hva den kunne tenke seg å gjøre for å få det bedre. Er det en organisert aktivitet (få nye trygge venner), en støttekontakt  (ikke alle liker å ha det), støtte og hjelp fra abup, leksehjelp etc jeg tenker det er viktig at tenåringen selv vil noe så ikke det blir satt inn fotball som aktivitet hvis turn er mere intressant. En hobby som engasjerer har de med seg inn i voksenlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...