Gå til innhold

Blødningsforstyrrelser og behandlingsalternativer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 40 år. jeg har ikke født egne barn, og har heller aldri vært gravid. Jeg bruke rikke prevensjon fordi min mann er steril. For ett år siden ble v.eggstokk og eggleder fjernet pga. et fibrom. Menstruasjonen fortsatte som normalt fram til mars. Etter det har det klusset seg skikkelig til. Først med uregelmessighet mellom blødningene, og siden med mellomblødninger og ekstremt lange blødningsperioder, f.eks. blødde jeg 21 dager sammenhengende i juni - med kraftige blødninger (dvs. bytte av tampong annen hver time - og selv da blødde jeg gjennom). Så hadde jeg blødningsfri i en uke, før det var på'an igjen. Nå har jeg blødd sammenhengende i hele september og blør fortsatt.  jeg blør relativt mye de fleste dagene. Jeg er slapp og sliten og antar at all blødningen forårsaker jernmangelanemi. Jeg er også plaget med smerter, mest på v. side, men det flytter seg. 

Av denne grunn hadde jeg fått time til gynekolog i dag. Jeg gikk ikke til min vanlige gynekolog, fordi jeg ikke fikk time før om en måned, og nå orket jeg ikke mer - så jeg var på en privat klinikk, men det var et skuffende besøk for jeg sitter igjen med flere spørsmål. Gynekologen kunne imidlertid konstantere at jeg hadde fortykket livmorslimhinne, hele 2 cm og at dette var årsaken til blødningene - og vedkommende mente det skyldes hormonforstyrrelser. Det ble foretatt en pipelleprøve (jeg antar i alle fall at det var det) og jeg fikk foreskrevet en proverakur. Jeg fikk også forklart at dette bare er en kur ment som en førstehjelp her og nå, og at jeg må vurdere behandlingsalternativene a) hormonspiral eller b)endometriereseksjon. Og det er her mine spørsmål begynner - fordi jeg ikke fikk stilt dem tidligere i dag, da de ble avfeid.

1: Den gang jeg brukte prevensjon (for 15 år siden - minst) var jeg veldig plaget av bivirkningene. P-piller var helt umulig (husker ikke hvilke jeg tok), mens minipillen var bedre - selv om denne også gav meg plager, og det var en lettelse å kunne slutte. Kan hormonspiralen gi meg samme plager, eller vil de være mindre, siden hormonet først og fremst virker lokalt i livmoren?

2: Kan Provera-kuren jeg nå har begynt på gi meg en pekepinn på hvordan jeg vil reagere på en hormonspiral, all den tid hormonet er det samme (gestagen)?

3: På mange måter virker endometriereseksjon langt mer fristende, både fordi det ikke er hormoner innblandet, men også fordi jeg gruer meg for en evt. innsetting av spiral siden jeg ikke har født barn. Hva er positivt/negativt med endometriereseksjon kontra hormonspiral?

4: Finnes det noen fare forbundet med å ikke behandle slike blødningsforstyrrelser som jeg har? Kan det evt. gå over av seg selv?

5: Dersom ikke noe av dette fungerer, er da hysterektomi eneste mulighet?

6: Burde ikke jernnivåene mine vært sjekket? Eller kan jeg bruke jerntabletter, og bare anta at jeg er i manko? 

 

som sagt, alle disse spørsmålene hadde jeg tenkt å stille tidligere i dag, men ble avfeid - så da prøver jeg her!

Anonymkode: 62fb0...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først må jeg si at jeg syns synd i deg som plages sånn. For det andre, ingen vits å spørre en gynekolog om negative ting om spiral. Om det er et smertehelvete å sette inn, så er det positivt i deres ører og øyne. Lurer på om ikke gynekologer egentlig er litt sadister. Siden de se på smerte som positivt? Jeg har ikke barn jeg heller. Å det er en evig mas om spiral fra gynekologen når jeg er der. Blir ikke aktuelt. Er du skikkelig uheldig så små blør du i 2 år etter innsetting. Nei takk til krampesmerter!! Avfeiende gynekologer finnes det alt for mange av der ute. Heldigvis har jeg en gynekolog som tar seg tid til meg som pasient. Eller det føles i hvertfall sånn når jeg er der. Hva som foregår i hodet på gynekologen av stress aner jeg ikke. Lykke til videre.

Anonymkode: 3f642...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først må jeg si at jeg syns synd i deg som plages sånn. For det andre, ingen vits å spørre en gynekolog om negative ting om spiral. Om det er et smertehelvete å sette inn, så er det positivt i deres ører og øyne. Lurer på om ikke gynekologer egentlig er litt sadister. Siden de se på smerte som positivt? Jeg har ikke barn jeg heller. Å det er en evig mas om spiral fra gynekologen når jeg er der. Blir ikke aktuelt. Er du skikkelig uheldig så små blør du i 2 år etter innsetting. Nei takk til krampesmerter!! Avfeiende gynekologer finnes det alt for mange av der ute. Heldigvis har jeg en gynekolog som tar seg tid til meg som pasient. Eller det føles i hvertfall sånn når jeg er der. Hva som foregår i hodet på gynekologen av stress aner jeg ikke. Lykke til videre.

Anonymkode: 3f642...5c9

Ps! Jeg hadde gått for endometriereseksjon.

Anonymkode: 3f642...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

De blødningsproblemer du opplever er helt typisk for begynnende overgangsalder som kan komme noe tidligere fordi du har fjernet en eggstokk. I en normal syklus produseres etter eggløsning hormonet progesteron som regulerer blødningene så de blir regelmessige. I årene før hormonproduksjonen stopper helt opp, kan eggløsningen bli uregelmessig eller helt borte. Da blir det ikke produsert progesteron, mens fortsatt østrogenproduksjon vil gi en tykkere livmorslimhinne som blør helt uten system. Det du beskriver er helt typisk med tykk livmorslimhinne på 20 millimeter. Provera er erstatning for det progesteron du ikke selv produserer. Etter å ha tatt tablettene i 10-14 dager (best med 14 dager !) vil du noen dager etter siste tablett få en blødning. Den kan være ganske rikelig, for det er mye som skal renses ut fra livmoren. Jeg er litt uenig i at det er en nødløsning. Jeg ville ha forslått at du simpelthen fortsetter med denne behandlingen 14 dager hver måned inntil menstruasjonene helt stopper opp, når østrogenproduksjonen også er borte. Det vil medføre månedlige blødninger. Bivirkninger ved provera vil ikke være verre enn evt PMS som ‘vanlig’ progesteron kan medføre.

Så til dine spørsmål:

1: Den gang jeg brukte prevensjon (for 15 år siden - minst) var jeg veldig plaget av bivirkningene. P-piller var helt umulig (husker ikke hvilke jeg tok), mens minipillen var bedre - selv om denne også gav meg plager, og det var en lettelse å kunne slutte. Kan hormonspiralen gi meg samme plager, eller vil de være mindre, siden hormonet først og fremst virker lokalt i livmoren?

Svar: Provera inneholder det samme hormonet som er i minipille. Hormonspiralen har samme hormontype, men det meste blir bare inne i livmoren. Det er en alternativ behandling, men det vil ikke gi regelmessige blødninger. Det er god behandling for ‘tykk livmorslimhinne’.

2: Kan Provera-kuren jeg nå har begynt på gi meg en pekepinn på hvordan jeg vil reagere på en hormonspiral, all den tid hormonet er det samme (gestagen)?

Svar: det er ikke samme gestagen som er i Provera og i hormonspiralen, men tåler du provera, så tåler du sannsynligvis også hormonspiralen Mirena.

3: På mange måter virker endometriereseksjon langt mer fristende, både fordi det ikke er hormoner innblandet, men også fordi jeg gruer meg for en evt. innsetting av spiral siden jeg ikke har født barn. Hva er positivt/negativt med endometriereseksjon kontra hormonspiral?

Svar: Jeg ville ikke foreslå endometriereseksjon i denne situasjonen. Det går greit å innsette spiral på de som ikke har født. Det er viktig at du får den sterkeste, Mirena.

4: Finnes det noen fare forbundet med å ikke behandle slike blødningsforstyrrelser som jeg har? Kan det evt. gå over av seg selv?

Svar: blødningsforstyrrelsene vil gå over av seg selv når du etter hvert ikke produserer østrogen, men det kan ta lang tid, flere år. Pipelleprøven vil avsløre forholdene ved livmorslimhinnen. Progesteronmangel gir tykk slimhinne (hyperplasi) som i verste fall med årene kan utvikle seg til livmorkreft, hvis ikke slimhinnen får tilført progesteron/gestagen.

5: Dersom ikke noe av dette fungerer, er da hysterektomi eneste mulighet?

Svar: Ja, det er siste utvei. Man vil ikke fjerne siste eggstokken, så du kommer ikke i overgangsalder

6: Burde ikke jernnivåene mine vært sjekket? Eller kan jeg bruke jerntabletter, og bare anta at jeg er i manko? 

Svar: Blodprosent og jernlager er vanlig å sjekke.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...