Gå til innhold

HCG 303 800 i uke 7+1


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er en jente på 24 år som nå er gravid i uke 8+6. Jeg har tidligere hatt 5 tidlige ufrivillige aborter, og har aldri kommet så langt som nå i svangerskapet. 


Så et bankende hjerte når jeg var 8+2 på vei og størrelsen var akkurat som den skulle være. Dagen etter fikk jeg svar på en blodprøve som viste at HCG-nivået var 303 800 når jeg var 7 uker på vei. Jeg vet at det ikke er flerlinger. Har heller ikke hatt smerter eller blødd noe. Trenger det å være noe galt? 

Har lest litt på nett og sett at høy HCG er et tegn på blæremola. Men det ville man vel ha sett på ultralyd nå? Skal på ultralyd igjen neste onsdag, så vil kanskje se noe da. Får ikke tak i fastlegen min, men har ringt resepsjonen på legesenteret og fått bekreftet at prøveresultatet stemte, og at det ikke var skrivefeil fra legens side. 

Anonymkode: 81b4b...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det er en uvanlig høy verdi av HCG. Det kan være blæremola (morkakeforandring) sammen med levende foster, men ved ultralyd vil den erfarne kunne vurdere morkaken. Forhøyet HCG kan ses ved kromosomforandringer hos fosteret, så en 'tidlig ultralyd' screening  i uke 11-13 kan bli aktuell, da vil man spesielt se etter nakkeområdet til fosteret. Det er for tidlig å vurdere med planlagte ultralyd i denne uken. Høy verdi kan også være en tilfeldig variasjon, la oss håpe på det.


Vennlig hilsen Mette

PS fint om du gir tilbakemelding om resultat av videre undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Fikk nå beskjed om at de hadde klart å dobblet tallene, og at HCG egentlig var på 151 900. Er det fortsatt for høyt i starten av uke 8? Skal ta ny blodprøve i dag. Burde den ha økt mye på 2 uker? 

Anonymkode: 81b4b...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ringt resepsjonen på legesenteret og fått bekreftet at prøveresultatet stemte, og at det ikke var skrivefeil fra legens side

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fikk nå beskjed om at de hadde klart å doble tallene

At det går an å skremme folk unødvendig pga. sånt surr, du har min fulle sympati.  Håper alt er normalt, du får sikkert nytt ekspertsvar snart. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har bekymret meg hele helgen, så ble veldig irritert. Håper også det :) tusen takk! 

5 minutter siden, laban skrev:

 

At det går an å skremme folk unødvendig pga. sånt surr, du har min fulle sympati.  Håper alt er normalt, du får sikkert nytt ekspertsvar snart. Lykke til!

 

Anonymkode: 81b4b...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Så godt å høre, for jeg ble også litt bekymret. Nå er verdien innen normalområdet, og bra er det. Husk at nivået er på topp omkring uke 8-10, så faller verdien til et lavere nivå for resten av graviditeten.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Laban. Har du sagt til fastlegen (eller den som gjennomfører/følger deg) at du har mistet så mange ganger før? Jeg mener du kan be om ny time der svarene på framtidige prøver. Jeg reagerer veldig på at de sms'er deg svarene - spesielt når de så ut til å være unormale - med din historie. Godt de nå var normale!

Lykke til videre i svangerskapet :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...