Gå til innhold

Spørsmål knyttet til muskelknute i graviditet


May14

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er førstegangsgravid,og har noen spørsmål knyttet til svangerskapet:

1. Jeg har hos en privatpraktiserende gynekolog fått påvist en muskelknute på 12-13 cm.Den ligger dypt i bekkenet.I brevet fra gynekologen står det blant annet: Abdomen med gravid konfigurasjon.Palperer 2 bukinger.Den ene sentralt mot høyre, ca grapefruktstor,den andre litt mot venstre,eplestor. Placenta på forvegg i fundus.Nedenfor dette på bakvegg mot isthmus cervixregionen sees en sirkulær struktur med radierende ekko som ved myom på 13 cm.

På ordinær ultralyd i uken etterpå sa jordmor at myomet sannsynligvis ikke ville påvirke fosteret eller graviditeten,men det kunne bli komplikasjoner under fødsel.Dette vil bli undersøkt nærmere av gynekolog på sykehuset om noen uker.Det jeg lurer på er: Vil dette myomets størrelse og lokasjon føre til at jeg mest sannsynlig må ta keisersnitt? Og dersom det blir vaginal fødsel:vil dette bli regnet som en risikofødsel som må overvåkes spesielt nøye?

2. De siste dagene har jeg følt en nærmest konstant trykkfølelse på urinblæren,som gjør det vanskelig å tisse.Jeg må ofte presse for å få tisse,og opplever dette som svært ubehagelig.Trykkfølelsen forsvinner noe like etter vannlating,men kommer raskt tilbake selv om blæren ikke føles full.Kan dette skyldes myomet,eller er det naturlig hos gravide å kjenne slikt press så tidlig som uke 19?Jeg har også hatt pressfølelsen tidligere,i uke 14-15,men da gikk det over.Kan legge til at jeg har vært mye plaget av forstoppelse den siste uken,kan dette gi trykk på blæren?

 

Vennlig hilsen kvinne,39 år.

Gravid i uke 19.

Sykdommer/medisiner: Ingen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog
  1. Jeg kan ikke vurdere situasjonen ut fra beskrivelsen. Det er sannsynlig, også på grunn av din alder og det at du er førstegangsgravid, at det kan bli keisersnitt. Ja, det er en risikofødsel, også fordi det kan komme større blødning når det er muskelknuter.

  2. Vannlatingen endrer seg under graviditet, ofte til at den blir hyppigere. Hos deg kan det også skyldes muskelknutene (det er etter beskrivelsen 2), spesielt det at blæren ikke tømmes skikkelig. Livmoren ligger mellom blære og endetarm, så jeg tror ikke forstoppelse kan innvirke på vannlatingen.

Du får sikkert en grundig vurdering på fødeavdelingen når det nærmer seg termin, så fødselsmåten kan bestemmes.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...