Gå til innhold

Myomer. Årsaken til trykkfølelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har skrevet til deg før ang myomer. Har to myomer. Den ene på ca 5x5x5 og den andre ca 4x4x4. Jeg får gå på esmya nå, men merker at for hver gang jeg har pause i den, så tar det så mye lenger tid før jeg føler effekt av kuren. 

Er 36 år. Ingen barn. Flere prøverør uten å lykkes. Likevel vanskelig å legge fra seg tanken om å en gang få barn. Hadde prøverør før myomene kom. Ikke funnet noen feil på verken meg eller mann da. 

Nå sitter jeg nesten og gråter, for jeg har også en traumatisk barndom med overgrep, som gjør at alt som er vondt, presser eller hva som helst i det området, gir flashbacks. Og jeg får innimellom litt sånn "panikk". Jeg er på slutten av kuren og det føles ikke som om denne kuren har hjulpet så mye som før. 

Vel, det jeg egentlig lurer på er om du vet om "pressfølelsen" jeg føler på, kan komme av myomene? Jeg kan også nevne at jeg har urinretensjon innimellom, mest sannsynlig grunnet psykosomatiske plager fra barndom, så kateriserer meg når jeg må det. 

Tenker bare at det er dumt å fjerne livmor, om det er andre årsaker til disse smertene og "trykkfølelsen". Smertene er verst ved mensen, men nå slipper jeg den ved esmya. Men trykkfølelsen er der. 

Skal i desember på time på sykehus for vurdering, men ønsker å høre dine tanker om myomene kan være årsaken til trykkfølelse og sånt? 

Mvh meg

 

Anonymkode: d9d21...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det blir operasjon vi faller på, er det noen retningslinjer for når det blir åpen operasjon eller gjennom vagina? 

Anonymkode: d9d21...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er mulig at livmoren med muskelknuter (myomer) gir trykkfølelse, men da skulle man tro at det var konstant. Det er mulig å foreta embolisering, dvs. stoppe blodtilførsel til myomene. Det gjøres ved å føre et kateter inn fra lysken til livmoren og så lukke blodforsyningen til myomene, men bevare livmoren. Hør med sykehuset om det er en mulighet.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykkfølelsen er konstant. 

Det er kanskje dumt, og sikkert vanskelig å forstå, men når jeg har det som dette så får jeg mer panikk inni meg, fordi smertene drar meg tilbake til det vonde som skjedde med meg som liten. 

Hvis jeg velger operasjon av livmor, kan du tenke deg til, i forhold til str på myomene og opplysnigene, hvilken type operasjon som blir aktuelt? Kan denne type myomer tas ut gjennom vagina eller må det åpen operasjon til? 

Har lest at embolisering tar lang tid å få effekt av pluss at det er veldig smertefullt? 

Anonymkode: d9d21...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er lett å forstå at tidligere vonde opplevelser kommer tilbake når det kommer nye problemer med underlivet. Jeg kan ikke vurdere hvilken operasjonsmetode som egner seg best for deg, det kommer også an på sykehusets rutiner. Embolisering kan være smertefullt i et par dager hvor man evt kan være innlagt eller få sterke smertestillende tabletter.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...