Gå til innhold

Mensensmerter uten menstruasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

I starten av oktober skulle jeg ha en menstruasjon, som aldri kom. Så jeg valgte å besøke en gynekolog på slutten av oktober måneden, for å undersøke grunnen til at menstruasjonen uteble. Gynekolog tok en indre ultralyd, sa at alt så bra ut og at mensen burde kommet i løpet av to uker og hvis den ikke gjorde det, så skulle jeg gå på primolut N. 

Jeg skulle ta to tabletter hver dag i ti dager. I dag ble jeg ferdig med kuren, men allerede 4-5 dager før jeg ble ferdig med kuren, opplevde jeg hvit utflod i skjeden samt menssmerter, som fortsatt ikke har gitt seg. Jeg lurer på hva det kommer av. 

Jente 23 år, ikke gravid, ingen planer om å bli gravid enda, ingen prevensjon, 61 kilo og 1,56 høy. Ikke noe unormal hårvekst etc og ikke noe overtrening heller. 

Maleri opplevd at mensen har uteblitt så lenge før. 

Lurer skikkelig på hvor disse mensensmerter kommer fra...og hva det er for noe

Anonymkode: 0b93d...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Menssmertene og utfloden kommer av at du får ekstra hormoner. Du får ikke mens før noen dager etter avsluttet kur. Primolut N kan brukes både til å regulere blødningsforstyrrelser som hos deg og for å forskyve/forsinke mens siden en vet en ikke får mens før kuren er avsluttet.

Rumlingen i magen kommer fra tarmen og har ikke noe med saken å gjøre. Eggstokker og livmor lager ikke lyder ;)

Anonymkode: 4ea48...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Forsinket eller manglende menstruasjon betyr manglende eggløsning. Da dannes ikke hormonet progesteron som regulerer blødningene. Primolut har samme effekt som progesteron, og etter endt kur vil det som regel i løpet av et par dager komme blødning som ligner på en menstruasjon. Så du må vente litt og se det an. Noen ganger kommer det ikke blødning etter primolut, og det skyldes at ikke bare progesteron, men også østrogen produksjonen er redusert. Det betyr at eggstokken er gått i dvale, ‘tar pause’.

Jeg kan ikke forklare hva smertene skyldes, men sannsynligvis gir de seg når du har hatt blødning. Utflod kan du også se an.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2017 den 5.36, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Forsinket eller manglende menstruasjon betyr manglende eggløsning. Da dannes ikke hormonet progesteron som regulerer blødningene. Primolut har samme effekt som progesteron, og etter endt kur vil det som regel i løpet av et par dager komme blødning som ligner på en menstruasjon. Så du må vente litt og se det an. Noen ganger kommer det ikke blødning etter primolut, og det skyldes at ikke bare progesteron, men også østrogen produksjonen er redusert. Det betyr at eggstokken er gått i dvale, ‘tar pause’.

Jeg kan ikke forklare hva smertene skyldes, men sannsynligvis gir de seg når du har hatt blødning. Utflod kan du også se an.

Vennlig hilsen Mette

Hei Mette! 

Tre dager siden jeg sluttet på primolut N, fortsatt ingen tegn på noe blødning. Hva gjør jeg nå? 

Anonymkode: 0b93d...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Dette skrev jeg sisst: Noen ganger kommer det ikke blødning etter primolut, og det skyldes at ikke bare progesteron, men også østrogen produksjonen er redusert. Det betyr at eggstokken er gått i dvale, ‘tar pause’.

Manglende blødning kan også ses ved graviditet, men det er utelukket?

Du kan bestille ny time hos legen og så tatt blodprøve. Manglende  menstruasjon etter primolut ses altså ved lavt østrogennivå.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...