Gå til innhold

Ritalin og blodtrykk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 52 år og fikk diagnosen Adhd i mai 2017. Er nå på utprøving Ritalin og har etter 8 uker med gradvis opptrapping kommet frem til at 60mg kapsler med modifisert frisetting om morgenen fungerer bra. Jeg opplever da fravær av uro og tankekjør, får bedret konsentrasjon og klarer stort sett å holde tråden under samtaler, selvom det er flere som snakker. Problemet er imidlertid at fra ca kl 1300 og utover, kommer adhd symptomene gradvis tilbake. Jeg skal derfor forsøke å fylle på med inntil 3x10mg Ritalin tabeletter på tidlig ettermiddag for å klarer holde en hel arbeidsdag (jeg er i full jobb). Nå har imidlertid blodtrykket begynt å stige (140/96) og psykiater truer med at dersom det ikke synker igjen, vil hun seponere ut Ritalin.  Etter mange år med mye strev og nederlag har jeg endelig funnet ro og fremtidshåp, får derfor panikk mtp å måtte gi slipp på Ritalin. Er det noen som vet om alle sentralstimulerende medikamenter har den samme virkning på blodtrykket?

Anonymkode: 8662d...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

yellow ledbetter

Det kan de i alle fall ha. Håper blodtrykket ditt synker igjen så du slipper en ny runde med utprøving når medisinen virker så bra på deg. Jeg tar 80 mg Ritalin om morgenen og 40 mg på ettermiddagen. Det funker veldig bra, og blodtrykket er heldigvis helt fint også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2017 den 12.41, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er 52 år og fikk diagnosen Adhd i mai 2017. Er nå på utprøving Ritalin og har etter 8 uker med gradvis opptrapping kommet frem til at 60mg kapsler med modifisert frisetting om morgenen fungerer bra. Jeg opplever da fravær av uro og tankekjør, får bedret konsentrasjon og klarer stort sett å holde tråden under samtaler, selvom det er flere som snakker. Problemet er imidlertid at fra ca kl 1300 og utover, kommer adhd symptomene gradvis tilbake. Jeg skal derfor forsøke å fylle på med inntil 3x10mg Ritalin tabeletter på tidlig ettermiddag for å klarer holde en hel arbeidsdag (jeg er i full jobb). Nå har imidlertid blodtrykket begynt å stige (140/96) og psykiater truer med at dersom det ikke synker igjen, vil hun seponere ut Ritalin.  Etter mange år med mye strev og nederlag har jeg endelig funnet ro og fremtidshåp, får derfor panikk mtp å måtte gi slipp på Ritalin. Er det noen som vet om alle sentralstimulerende medikamenter har den samme virkning på blodtrykket?

Anonymkode: 8662d...dfc

Be psykiateren om å vurdere Elvanse eller Attentin om det ikke bedrer seg. 

Anonymkode: 05e54...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Ja. Elvanse eller Attentin er som regel andrevalget. Det er jo også sentralstimulerende, men du får vel ikke nødvendigvis høyt blodtrykk av begge deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Ja. Elvanse eller Attentin er som regel andrevalget. Det er jo også sentralstimulerende, men du får vel ikke nødvendigvis høyt blodtrykk av begge deler. 

Burde vært førstevalget. Studier indikerer at deksamfetamin gir større symptomreduksjon, med færre bivirkninger. Metylfenidat bør fases ut om ikke altfor lenge. 

Anonymkode: 05e54...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Burde vært førstevalget. Studier indikerer at deksamfetamin gir større symptomreduksjon, med færre bivirkninger. Metylfenidat bør fases ut om ikke altfor lenge. 

Anonymkode: 05e54...46b

Ja, det tror jeg mange er enige i. For meg funker Ritalin bra, men jeg tror nesten jeg kjenner flere som har byttet til Elvanse eller Attentin. Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg har hørt at staten tviholder på Ritalin som førstevalg fordi medisinen rett og slett er billigere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff husker når jeg gikk på ritalin.Første tablett funket fint,men "etterfylling" ble bare helt fiasko. Fin fram til kl 12-13 ja,men etter dette var det bare dritt. Depot er bedre,men dyrere for staten. Concerta er best men sist på listen til staten,altså dyreste. Du skulle fått gått rett på concerta,jeg følte selv at blodtrykket ble bedre av det. Nå har jeg aldri hatt farlig høyt heller da. Men det blir jo forhøyet med metylfenidat generelt. Dumt at det er blodtrykket som ødelegger noe som fungerer for deg,men det kan jo ennå gå seg til.

 

Anonymkode: 85c20...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...