Gå til innhold

Svie og kløe i 3 mnd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt svie og kløe i underlivet nå i tre måneder tilsammen. Har testet meg for sopp og bakteriell vaginose hos fastlegen, og prøvene var negative. Det gjorde forøvrig også grusomt vondt under undersøkelsen, noe som overrasket legen min (han kunne ikke se tegn til betydelig irritasjon i skjeden).

Jeg begynner å bli veldig desperat, gjør så vondt om natta at jeg sliter med å sove, og bare gråter. Har fått time hos gynekolog, men det er ikke før 16.januar, og jeg kjenner at jeg ikke kan gå med disse plagene så lenge. Plagene varierer litt i forhold til tidspunkter på dagen. Som regel er jeg mest plaget på kvelden/natta, men akkurat nå kjenner jeg det konstant. Diflucan, som jeg brukte fordi jeg trodde jeg hadde sopp, ga noe lindring, men plagene kommer alltid tilbake for fullt. Har ikke hatt sex på nesten et år, så tviler på at det er kjønnssykdom. Er det noe annet det kan være?

Og hva gjør man egentlig når man har uutholdelige smerter i underlivet, og må vente i ukesvis på gynekologtime? Forventes det da at man går til en privat klinikk? (Som er svinedyrt).

Setter stor pris på svar!

Anonymkode: 05480...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Smerter i vulva (ytre kjønnsorgan) er ganske utbredt, betegnes vulvodyni eller vestibulitt. Ofte har man ikke forklaring på årsaken, og antar  at det er en slags nervesmerter i et følsom område. Det er sentre, vulvaklinikker, som har spesialisert seg på dette feltet, men ventetiden er lang, opp til ett år. Jeg er ikke så sikker på at det er en fordel å gå til en privat klinikk. Som du sier er det dyrt, og du må ofte ha flere kontroller med forsøk på ulike behandlinger. I ventetiden foreslår jeg at du forsøker legemidlet Sarotex som kan redusere nervesmerter. Det er et forsøk verdt. Snakk med din fastlege

Vennlig hilsen Mette

PS det kan også være hudlidelsen lichen, men da ville legen ha sett forandringer i huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker-01

Tusen takk for svar!

Vestibulitt høres ut som den mest sannsynlige årsaken ja. Jeg har heldigvis fått meg en hastetime likevel om noen dager, men virker som at ikke alle gynekologer er så kjent med vestibulitt?

Finner ikke så mye informasjon om det på nettet, står mest om det i forhold til samleie, men jeg har ikke hatt samleie på lenge, så jeg aner ikke om det hadde vært vondt. Men jeg kjenner det som sagt hele tiden nå. Er vestibulitt noe man kan bli kvitt igjennom behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker-01

Hei igjen Mette!

Jeg var hos gynekologen 19.desember og ble testet for alt mulig. Hun trykket også på mange punkter, uten at det fremkalte smerte hos meg, så hun trodde dermed at jeg ikke har vestibulitt. Jeg har heller ikke sopp eller bakteriell vaginose. Mens jeg var der hadde plagene mine avtatt veldig, og jeg følte meg bra i 4 dager etterpå. Men så, dagen før lille julaften, kom plagene tilbake. Svie, smerter, kløe. Jeg har brukt både xylocain og canesten for å dempe ubehaget. Det lindrer noe.

Kan det være at man har sopp uten at det slår ut på testene? Eller at man bare har smerter i ettertid av en infeksjon? Jeg skjønner ingenting av dette.

Kvinne, 28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Man kan få kroniske smerter etter infeksjon. Jeg foreslår at du for henvisning til en 'vulva-klinikk'. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...