Gå til innhold

Alkoholiker, bekymret, vil ha hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en dame i 30 årene og jeg er en alkoholiker. Har vært det i noen år nå, har hatt opphold med drikkinga, men så har jeg sprukket... Jeg har drukket hver dag nå i noen mnd....

Har oppsvulmet ansikt, magen også, ser ut som jeg er gravid. Fingrene og tærne mine er nummen, men spesielt tærne opp til anklene.

Vil så gjerne slutte, men skjelvingene og frykten jeg kjenner på er helt for j..... når det har gått noen timer.

Fikk diazepam av legen pga angst, da avtar det litt, men denne gangen har det vært så utrolig tøft. Jeg lurer på hvorfor jeg har mistet noe av følelsene i føtterne, og nummenhet i henderne?? Det har vart en mnd nå.

Skal bestille ny time hos legen, vet jeg trenger hjelp! Men ønsker et svar her for det kan ta tid med å få legetime... Hva er det som skjer med kroppen min?? 😢 

 

 

Anonymkode: a7281...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke godt å si: du trenger én lege.

Men det er nok mer sannsynlig at det har sammenheng med abstinenser og/eller misbruket i seg selv og belastningen det er for kroppen enn øvrig sykdom. Men kroppen har en enorm evne til å bygge seg opp igjen og fikse eventuelle skader om du klarer slutte i tide. Be om akuttime om det er lang ventetid. Det får du på dagen. Masse, masse lykke til.

(Håpe du ikke kombinerer diazepam og alkohol. Det er en enormt dårlig idé..)

 

Anonymkode: cf212...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskriv problemene for legesenteret, si du ønsker ordinær time innen en uke. Hvis det ikke er mulig, be om akutttime. Ødemet og nummenheten du beskriver må utredes av lege, det er ingen som kan gi deg gode svar på det over internett. Lege må avklare hvorvidt det er knyttet til alkoholmisbruket og videre behandling/utredning.

Dernest må du be lege om henvisning videre for alkoholsmisbruket. Vær helt ærlig om hvor ofte og mye du drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomene dine kan tyde på at leveren din har problemer, sjekk gjerne ut symptomer på leversvikt . Og kontakt lege.

Anonymkode: abed4...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2017 den 11.03, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg er en dame i 30 årene og jeg er en alkoholiker. Har vært det i noen år nå, har hatt opphold med drikkinga, men så har jeg sprukket... Jeg har drukket hver dag nå i noen mnd....

Har oppsvulmet ansikt, magen også, ser ut som jeg er gravid. Fingrene og tærne mine er nummen, men spesielt tærne opp til anklene.

Vil så gjerne slutte, men skjelvingene og frykten jeg kjenner på er helt for j..... når det har gått noen timer.

Fikk diazepam av legen pga angst, da avtar det litt, men denne gangen har det vært så utrolig tøft. Jeg lurer på hvorfor jeg har mistet noe av følelsene i føtterne, og nummenhet i henderne?? Det har vart en mnd nå.

Skal bestille ny time hos legen, vet jeg trenger hjelp! Men ønsker et svar her for det kan ta tid med å få legetime... Hva er det som skjer med kroppen min?? 😢 

 

 

Anonymkode: a7281...a23

Huff... det er det jeg er redd for med alkohol. Altså avhengighet. Av ukens 7 dager så har jeg begynt å drikke 2-3 dager. Tar en øl to dager og siste dagen en hel flaske vin/ eller en halv. Dermed regner jeg ikke meg selv som avhengig men jeg bruker det for å roe ned nerver, indre uro, stress og slikt. Ikke bra. Mulig du gjør det samme. 

Du bør oppsøke lege om alkoholproblemet ditt. Har troen på at hvis du får hjelp så kommer du deg fint ut av det. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg til selve skaden som kommer av alkohol, er det feilernæringen hos alkoholmisbrukere som fører til alvorlige skader. To ting kan en enkelt gjøre noe med. Det ene er å ta B-vitamintabletter hver dag (billig). Det andre er å spise noe med proteiner i. Egg og kjøtt inneholder mye proteiner. Her jeg bor, får jeg en hel grillet kylling for 29 kroner. Det er billig for to middager. Og sunt :-)

Anonymkode: 54918...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mina1 skrev:

Jeg ville gått på legevakten eller bedt om en akuttt-time om jeg var deg , trådstarter. 

Dere er hissige på å anbefale legevakt og akutt-timer. En tilstand som har utviklet seg over år er ikke ø.hjelp. Dette er mis/feilbruk av legevakt. Her skal en bruke fastlegen som også skal følge opp over lang tid.

Anonymkode: 54918...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Mina1 skrev:

Huff... det er det jeg er redd for med alkohol. Altså avhengighet. Av ukens 7 dager så har jeg begynt å drikke 2-3 dager. Tar en øl to dager og siste dagen en hel flaske vin/ eller en halv. Dermed regner jeg ikke meg selv som avhengig men jeg bruker det for å roe ned nerver, indre uro, stress og slikt. Ikke bra. Mulig du gjør det samme. 

Du bør oppsøke lege om alkoholproblemet ditt. Har troen på at hvis du får hjelp så kommer du deg fint ut av det. 

 

 

Væ så snill stopp mens du kan!! Dette er ikke til å spøke med.. Jeg startet som deg, men jeg ble avhengig.

 

Anonymkode: a7281...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Jeg kommer nok til å oppsøke legevakten. Er sliten av alt, både sinnet mitt og kroppen sier stopp. Jeg begynte å drikke i det små, men så ville jeg ha mer og mer.... 

Takk igjen for svar ❤

Trådstarter

 

Anonymkode: a7281...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Væ så snill stopp mens du kan!! Dette er ikke til å spøke med.. Jeg startet som deg, men jeg ble avhengig.

 

Anonymkode: a7281...a23

Jeg vet. Har innsett det. Det kan begynne som det jeg gjør nå og så blir man avhengig. 

Jeg tenkte på det i dag: jeg har en del følelsesmessige problemer som jeg tydelig forsøker å drikke meg bort fra iblant... og det må jeg stoppe med før jeg blir avhengig. Har satt opp forbud for meg selv: jeg får ikke lov å drikke alkohol før på nyttårsaften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen!

Jeg kommer nok til å oppsøke legevakten. Er sliten av alt, både sinnet mitt og kroppen sier stopp. Jeg begynte å drikke i det små, men så ville jeg ha mer og mer.... 

Takk igjen for svar ❤

Trådstarter

 

Anonymkode: a7281...a23

Støtter deg i å oppsøke legevakten . 

Jeg ser hvor lett man kan havne der for jeg begynte også i det små men nå drikker jeg på 3 dager i ukens 7 dager. Og jeg skal virkelig stoppe med det nå  

Jeg har trøstedrukket pga at jeg har blitt forlatt , er singel , og har en del angst og litt tøffe livssituasjoner. Men ser at flasken / alkoholen er ingen løsning for det kan bidra til er alkoholproblem. Mulig du slet med ting du også... Og at det er derfor du drakk det. Lurt av deg å oppsøke hjelp.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17/12/2017 den 19.03, Mina1 skrev:

Håper på å få en oppdatering om hvordan det gikk med deg hos lege, trådstarter. Og husk: viktig å sette punktum for alkohol på en stund. 

Hei Mina1

Når du først er en alkoholiker,og slutter, kan du aldri røre alkohol igjen. Det er ikke bare for en stund, det gjelder for resten av livet! Vær så snill tro meg. 

Har du sett filmer av vampyrer som lukter blod, og kan ikke motstå det? Sånn er alkoholikere, litt alkhohol, og så er vi i gang igjen!!

Skulle gjerne pratet med deg privat. 

Det gikk bra hos legen, fikk medisiner for å klare å slutte drikkinga. Det er forferdelig vanskelig å slutte, mentalt sett...

Klem fra trådstarter

 

Anonymkode: a7281...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei Mina1

Når du først er en alkoholiker,og slutter, kan du aldri røre alkohol igjen. Det er ikke bare for en stund, det gjelder for resten av livet! Vær så snill tro meg. 

Har du sett filmer av vampyrer som lukter blod, og kan ikke motstå det? Sånn er alkoholikere, litt alkhohol, og så er vi i gang igjen!!

Skulle gjerne pratet med deg privat. 

Det gikk bra hos legen, fikk medisiner for å klare å slutte drikkinga. Det er forferdelig vanskelig å slutte, mentalt sett...

Klem fra trådstarter

 

Anonymkode: a7281...a23

Hei. Jeg forstår. Jeg har pratet med noen jeg kjenner som jobber innen dette. Vedkommende har sagt at jeg er langt unna fra å bli en alkoholiker. Jeg føler ingen behov for alkohol til dagen, men jeg har drukket iblant på foreks.: fredager, og lørdager. Og hver gang jeg drikker så er det alltid noen som reagerer med fy på at jeg drikker. Men jeg drikker jo ikke mye når jeg kun drikker en boks med pils på en fredag foreks. Og en hel vinflaske på lørdagen da, men for å bli alkoholiker må man drikke langt mer enn det. 

Godt å høre at det gikk bra hos legen. Er det slik at du får "sug" på å drikke hver eneste dag? Jeg har ikke det suget i det hele tatt. Det er godt å høre at du gjør noe med dette, og forsøker å komme deg ut av det. Når du føler behovet så gå å tren istedet. Jeg har meldt meg på et treningssenter for å løpe på løpemølle der om vinteren. Og trene der. 

Får håpe at du klarer å gi slipp på alkoholen og at du tar dette på alvor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mina1 skrev:

Hei. Jeg forstår. Jeg har pratet med noen jeg kjenner som jobber innen dette. Vedkommende har sagt at jeg er langt unna fra å bli en alkoholiker. Jeg føler ingen behov for alkohol til dagen, men jeg har drukket iblant på foreks.: fredager, og lørdager. Og hver gang jeg drikker så er det alltid noen som reagerer med fy på at jeg drikker. Men jeg drikker jo ikke mye når jeg kun drikker en boks med pils på en fredag foreks. Og en hel vinflaske på lørdagen da, men for å bli alkoholiker må man drikke langt mer enn det. 

Godt å høre at det gikk bra hos legen. Er det slik at du får "sug" på å drikke hver eneste dag? Jeg har ikke det suget i det hele tatt. Det er godt å høre at du gjør noe med dette, og forsøker å komme deg ut av det. Når du føler behovet så gå å tren istedet. Jeg har meldt meg på et treningssenter for å løpe på løpemølle der om vinteren. Og trene der. 

Får håpe at du klarer å gi slipp på alkoholen og at du tar dette på alvor. 

Noen ganger lurer jeg på om det er to av dere. For like over her skriver du:

"Jeg ser hvor lett man kan havne der for jeg begynte også i det små men nå drikker jeg på 3 dager i ukens 7 dager. Og jeg skal virkelig stoppe med det nå  

Jeg har trøstedrukket pga at jeg har blitt forlatt , er singel , og har en del angst og litt tøffe livssituasjoner. Men ser at flasken / alkoholen er ingen løsning for det kan bidra til er alkoholproblem".

Men plutselig ser du helt annerledes på saken. Jeg skjønner heller ikke hvorfor du laget en egen tråd om den hele vinflaska på lørdag hvis den ikke bekymrer deg.

Og: Hvis du har snakket med en som jobber i rusomsorgen: Fortalte du at du drikker for å dempe angst og uro?

Jeg synes også det er dårlig gjort av deg å beskrive folks oppriktige omsorg og bekymring som "fy". Det handler ikke om moralisering. Og det er vel ingen som er i nærheten av å antyde at du er alkoholiker, selv sier jeg bare at det er en farlig vei å begi seg inn på, når du så å si drikker for å drikke. Og du vet godt at etter en stund må du sannsynligvis øke dosen for å oppnå samme virkning. Noen klarer sikkert å holde også slik bruk av alkohol på et moderat nivå, hva vet jeg, men det er en sjanse å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Babette skrev:

Noen ganger lurer jeg på om det er to av dere. For like over her skriver du:

"Jeg ser hvor lett man kan havne der for jeg begynte også i det små men nå drikker jeg på 3 dager i ukens 7 dager. Og jeg skal virkelig stoppe med det nå  

Jeg har trøstedrukket pga at jeg har blitt forlatt , er singel , og har en del angst og litt tøffe livssituasjoner. Men ser at flasken / alkoholen er ingen løsning for det kan bidra til er alkoholproblem".

Men plutselig ser du helt annerledes på saken. Jeg skjønner heller ikke hvorfor du laget en egen tråd om den hele vinflaska på lørdag hvis den ikke bekymrer deg.

Og: Hvis du har snakket med en som jobber i rusomsorgen: Fortalte du at du drikker for å dempe angst og uro?

Jeg synes også det er dårlig gjort av deg å beskrive folks oppriktige omsorg og bekymring som "fy". Det handler ikke om moralisering. Og det er vel ingen som er i nærheten av å antyde at du er alkoholiker, selv sier jeg bare at det er en farlig vei å begi seg inn på, når du så å si drikker for å drikke. Og du vet godt at etter en stund må du sannsynligvis øke dosen for å oppnå samme virkning. Noen klarer sikkert å holde også slik bruk av alkohol på et moderat nivå, hva vet jeg, men det er en sjanse å ta.

Jeg ble bekymret om jeg drakk mer enn det som er normalt men etter å ha pratet med en nå som jobber innen helsesektoren, så forstår jeg at jeg er innenfor normalen. 

Nei jeg går ikke hen å skriver noe som er dårlig gjort å skrive i det jeg skrev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg ble bekymret om jeg drakk mer enn det som er normalt men etter å ha pratet med en nå som jobber innen helsesektoren, så forstår jeg at jeg er innenfor normalen. 

Nei jeg går ikke hen å skriver noe som er dårlig gjort å skrive i det jeg skrev. 

Ukentlig inntak er nok innenfor normalen. Men jeg må ha uttrykt meg veldig utydelig hvis du tror at det var det som var poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Babette said:

Jeg synes også det er dårlig gjort av deg å beskrive folks oppriktige omsorg og bekymring som "fy". Det handler ikke om moralisering.

Det vet du vel strengt tatt ingenting om. Jeg bet meg faktisk merke i akkurat den formuleringen i innlegget. Det kan ligge mange andre motiver enn omsorg bak å kritisere noen for alkoholbruk (eller hva som helst annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...