Gå til innhold

Spiralnovise...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er litt flaut, men la gå: Til tross for at jeg er godt voksen (44!) så er jeg der at jeg synes GU etc er fryktelig ubehagelig. Har til og med fått vasovagal reaksjon og holdt på å svime av ved et tilfelle. Pinlig... Har født to barn med keisersnitt og som ikke det er nok har jeg i tillegg bakovervendt livmor. Nå har jeg da bestilt time hos gynekolog for å få innlagt en hormonspiral - både pga prevensjonsbehov og store mensblødninger. Men jeg gruer meg altså såpass at jeg vurderer å avlyse hele timen. Må vel bare innrømme for meg selv at jeg er redd hele situasjonen og spesielt for smertene når spiralen settes inn. Er det noen der ute som har noen gode råd å komme med?

Anonymkode: c3ba9...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også 44 år å har det som deg. Kommer aldri til å utsette meg for en spiral prosses. Pga. smertene, selve settingen. Jeg har også bakovervendt livmor. Det er mer smertefullt å sette inn spiral for de med bakovervendt livmor.Får  jeg blødninger/spotting så må jeg kansje ta den ut igjen. Enda en gang må jeg igjennom den ekle situasjonen at jeg ligger der. Får jeg cyster av spiral, så må jeg igjennom enda flere undesøkelser, Operereres?? Så mye negativt med spiral for meg. For andre igjen er den perfekt. Holder meg til p-piller, der jeg kan kontrollere evt blødningene jeg får med å ta en pause noen dager. Det kan man ikke med spiral. Er ikke bare å dra den ut når du vil. Det står en artikkel på lommelegen.no om bakovervendt livmor og smerter ved samleie og innsetting av spiral. Lykke til!!  

Anonymkode: 3420b...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er litt flaut, men la gå: Til tross for at jeg er godt voksen (44!) så er jeg der at jeg synes GU etc er fryktelig ubehagelig. Har til og med fått vasovagal reaksjon og holdt på å svime av ved et tilfelle. Pinlig... Har født to barn med keisersnitt og som ikke det er nok har jeg i tillegg bakovervendt livmor. Nå har jeg da bestilt time hos gynekolog for å få innlagt en hormonspiral - både pga prevensjonsbehov og store mensblødninger. Men jeg gruer meg altså såpass at jeg vurderer å avlyse hele timen. Må vel bare innrømme for meg selv at jeg er redd hele situasjonen og spesielt for smertene når spiralen settes inn. Er det noen der ute som har noen gode råd å komme med?

Anonymkode: c3ba9...b43

Jeg tror ikke du har noe å bekymre deg for. Min fastlege (ikke han jeg har nå) fikk ikke lagt inn spiralen hos meg for jeg hadde på det tidspunktet et blærefremfall som vanskeliggjorde det hele. En erfaren gynekolog smatt spiralen på plass i løpet av få sekunder uten at jeg merket noe som helst. Du skal også få gjort dette hos en gynekolog om jeg skjønner deg rett, så jeg tror dette går helt fint. :) Noen anbefaler at man tar smertestillende i forkant (2 paracet eller ibux etter hva man foretrekker?) i tilfelle man kan få litt smerter etterpå. Kan overhodet ikke huske at jeg hadde det, begynner å bli noen år siden for min del. Var meget fornøyd med hormonspiral som prevensjonsmiddel og mistet mer eller mindre mensen med den også. Hadde litt blødningsforstyrrelser de første 3 mnd, etter det blødde jeg omtrent ikke - og jeg hadde store og langvarige menstruasjonsblødninger i alle de år før dette.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det siste svaret du har fått støtter jeg til fulle. Bakovervendt livmor er ikke noe spesielt problem, men krever en litt annen teknikk. Det kan gynekologer. Det kan være lurt å ta medisin som ellers brukes ved menstruasjonssmerter et par timer før. Tenk på at du fremover (5-7 år) vil ha effektiv prevensjon og god behandling for rikelige menstruasjoner. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her. Takk for svarene. Jeg får vel gå og høre hva gynekologen sier. 

Dr Moen, vil alle typer hormonspiral virke slik at menstruasjonene blir mindre og evt borte? Jeg forstår det slik at Mirena er tykkere, vil det da være mer smerter og ubehag ved å få denne enn de som er mindre?

Anonymkode: c3ba9...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Mirena er litt tykkere, men så er den også mer effektiv, ca 25% mister menstruasjonen. Det er så liten forskjell  i tykkelse at det har lite betydning. Gi tilbakemelding om hvordan det går.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts her. Tenkte jeg skulle gi tilbakemelding. Enden på visa ble at gyn og jeg ble enige om at jeg først starter med Cerazette som jeg har brukt tidligere og vært ganske fornøyd med. Så får jeg håpe det blir like lite blødninger med den denne gang som sist... 

Anonymkode: c3ba9...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...