Gå til innhold

Kan spontanabort støte ut kobberspiral?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk sterke rielignende smerter nesten en hel dag. De avtok litt på kvelden, og må da legge til at jeg hadde samleie med min mann. Direkte etter fikk jeg blødning, og tenkte at det kunne være menstruasjon (hadde dog hatt en sparsom blødning 10-11 dager før, vanligvis sterkere mensblødning). Hadde veldig sterk blødning med noe koagler i 6 dager før jeg, etter noe «nedpress» om kvelden, oppdaget at spiralen kom ut i en koagulert klump sent den fredag kvelden. Kontaktet legevakt, og fikk beskjed om å kontakte fastlegen mandagen etter dersom ingen tegn på infeksjon. Time på fastlegekontoret mandag. Ingen forhøyet CRP eller andre infeksjonstegn. Graviditetstest i urin negativ (tatt midt på dagen). Ny time etter 3 dager. HCG tatt mandag var på 18. Fastlege tok gyn.us. Noe gullig utflod. Tok bakterieprøver og klamydiatest (hatt samme mann i 20 år, ingen har hatt sidesprang). Ny HCG, må vente til neste uke på resultatet. Lurer nå veldig på om jeg kan ha hatt en spontanabort, eller om HCG på 18 faktisk et forenlig med 9 dager etter befruktning, eller om noe annet kan gi positiv HCG... 

Anonymkode: c32c6...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er litt vanskelig å få full oversikt over dagene, men jeg prøver (baklengs):

  • Ny time etter tre dager, altså torsdag 18.januar (da du la spørsmålet inn) HCG tatt

  • Mandag var du til lege, altså 15.januar, graviditetstest negativ, blodprøve-HCG: 18

  • Fredag kveld kom spiralen ut, altså 12.januar

  • Rikelig blødning fra 6-12 januar

Rielignende smerter hvilken dag? Ingen opplysning om din alder, når du hadde siste normale menstruasjon.

Umiddelbart synes jeg at det er mest sannsynlig at du har hatt en abort med så kraftig blødning at spiralen kom ut. Litt rart at du må vente til neste uke med å få svar på HCG, for det er en akutt-prøve. Jeg foreslår at du ringer din fastlege i dag for å få svar på prøven.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

De rielignende smertene hadde jeg 6.1. 

Hørte om HCG prøven i dag, men den var ikke sendt inn før i dag og jeg må avvente svar til mandag. Jeg skal ta en ny mandag. 

Jeg er 38 år. Har gjennomgått 3 normale graviditeter før. 

Anonymkode: c32c6...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg: Jeg hadde normal menstruasjon i begynnelsen av desember. Mener det kjentes ut som eggløsning omtrent 14.12, husker jeg sa til mannen at jeg forventet mens omtrent 28.12. Var veldig premenstruell før jul og startet en sparsom blødning 26.12 ca. Som nevnt pleier blødningene være kraftige. 

Anonymkode: c32c6...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ved mulig graviditet med spiral må man alltid tenke på om det kan være graviditet utenfor livmoren. Da vil smertene være større og blødningen mindre enn ved en abort. Det vil også være positiv graviditetstest. Hvis du ikke har smerter, så ser du det an og avventer prøven på mandag.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg tror smertene kan relateres til at spiralen «vandret». Blødningen var svært stor, så det samsvarer med en SA. At HCG allerede er så lavt tipper jeg har med at SA evt forekom svært tidlig. Men det gjenstår å se. Ingen smerter, infeksjonstegn eller blødning nå (kun litt hvitlig utflod) så jeg tror jeg trygt kan avvente til over helga. 

Anonymkode: c32c6...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HCG sank til 7 etter 3 dager. Jeg fikk konstatert at det hadde vært en svært tidlig spontanabort hos gynekolog i går. Han forklarte at det er normalt at spiralen da blir støtt ut. 

Anonymkode: c32c6...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...