Gå til innhold

Bortfall av menstruasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har de 6.5 siste årene først hatt et bortfall av menstruasjon på 18 mnd, og deretter hatt det omkring en gang i året (en sjelden gang to) og lurer på hva jeg kan gjøre for å få den tilbake igjen? Jeg bekymrer meg for beinhelsen min (osteoporose). Jeg var til gynekolog for 5 år siden og da var alt ok (var ganske ung da) og ønsker ikke å gå igjen da jeg ikke hadde en så god opplevelse. 

Anonymkode: 6c14b...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvor  gammel er du? Bruker på prevensjon, eller har behov for det? Hva er din høyde og vekt? Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du bare har mistet en enkelt menstruasjon på 12/18 måneder, synes jeg ikke du skal bekymre deg. Hvis menstruasjonen blir helt borte i mer enn seks måneder, kan det virke inn på skjelettet.

Du bør ikke går mer ned i vekt, det kan påvirke syklus. Ideelt bør din vekt være 49-66 kg. Så gå opp et par kg og få i deg nok kalsium og D-vitamin.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet menstruasjonen i 18 måneder, altså 17 menstruasjoner. Så tar det gjerne ett år før den kommer tilbake, altså 11 menstruasjoner borte igjen.. Jeg har aldri vært noe særlig tyngre enn jeg er nå og hadde menstruasjon i 4 år for den ble borte. Er det noe i kostholdet som kan gjøre at man er i større fare for å miste menstruasjonen, utenom utilstrekkelig energiinntak? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Beklager, jeg har misforstått. Ja, med bortfall av menstruasjoner i så lang tid, er du absolutt i risikosonen. Det er ikke noe du selv kan gjøre for å få menstruasjonene tilbake, du må sannsynligvis ha hormontilskudd. Først må du utredes med hormonprøver. Be din lege om å ta  følgende prøver: FSH, LH, østradiol, prolaktin og TSH. Du må sannsynligvis til gynekolog igjen for å få utredning med ultralyd av eggstokker og livmor, og for å få hormonbehandling. Gå til en annen enn du før har vært hoos, for du må følges opp og da må kjemien stemme.

Hvis du ikke har behov for prevensjon (og det ikke er nødvendig med p-pille), så vil det bli aktuelt med samme type hormontilskudd som brukes i overgangsalderen, men i høyere dose. Du kan gjerne opplyse meg om svar på prøvene, så kan jeg tolke dem og anbefale behandling for deg.

Helt klart at det er viktig at du får behandling. Godt vi fikk det avklart.

Vennlig hilsen Mette

PS på fagspråket heter din tilstand: sekundær amenore

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...