Gå til innhold

Overgangsalder og bruk av depo provera.


Vibeke1970

Anbefalte innlegg

Hei. Er ei dame på 47 som har brukt Depo Provera som prevensjon i ca 7 år. Mistet menstruasjonen nesten med det samme og kun hatt litt småblødninger en sjelden gang disse årene.

Var til legen for ei ukes tid siden, bare tok forskjellige prøver og da kom vi inn på bruken av depo. Det endte med at vi tok blodprøve for å sjekke om jeg var i overgangsalderen. Fikk melding igår der legen skrev at jeg er i overgangsalderen og trenger derfor ikke bruke Depo Provera mere.Dette høres jo fantastisk ut men kan jeg stole på det? Jeg har et aktivt og godt sexliv som jeg selvfølgelig ønsker fortsette med.....men gjerne uten å være redd for å bli gravid. Siden jeg ikke har hatt menstrusjon på alle disse årene gjør dette meg usikker på om hvor langt jeg er kommet i overgangsalderen og hvor trygt det er med sex uten prevensjon? Hva tror dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Depo-provera er prevensjon med ren gestagen som hemmer eggløsning og som derfor  også reduserer østrogennivået. I årene før det hele stopper opp ved menopausen, kan hormonforholdene endre seg fra uke til uke, så en enkelt prøve sier ikke så mye. Jeg ville gjerne ha opplyst svar på de enkelte prøvene for å vurdere situasjonen. Jeg vil føle det tryggest å fortsette med depo-provera til du er ca 50 år. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...