Gå til innhold

Spørsmål om graviditet utenfor livmoren


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei. Jeg har et spørsmål om graviditet utenfor livmor som jeg håper du kan svare meg på. 
Når man er gravid utenfor livmoren er det då mulig å gå 12 uker uten å oppdage dette? Som jeg har forstått det så hadde fosteret blitt for stort og egglederen hadde da aprukket om en kvinne hadde gått så lenge som 12 uker? Og det er heller ikke mulig å gå til legen og ta abort pille fordi den hadde ikke gjort noe nytte utenfor livmoren, har jeg forstått det rett da? 
Og som jeg har forstått det ender det som regel opp i hasteoperasjon., stemmer dette?

Kvinne 28 år

Tusen takk for svar.

Anonymkode: aee6f...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1-2% av alle graviditeter er utenfor livmoren, vanligvis i eggleder, men kan også være lokalisert til eggstokk og meget sjelden til bukhulen. Graviditet i eggleder vil gi tidlige symptomer pga blødning som evt kan få egglederen til å sprekke. Det gir akutte symptomer med smerte og evt tegn på indre blødning. Hvis graviditeten sitter på eggstokk eller i bukhulen (noe som er veldig sjelden), så kan den vokse uten at noe sprekker. Det er beskrevet fullgått graviditet med foster i bukhulen, og hvor man ved keisersnitt har fått et fullbårent barn, men det er uhyre sjelden.

Ved graviditet utenfor livmoren kan man i tidlig stadium bruke cellegift for å ødelegge graviditeten, men hvis det er tegn på indre blødning, så vil man velge kikkhullsoperasjon.

Medisinsk abort brukes ikke ved graviditet utenfor livmoren.

Var det svar på dine spørsmål?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...