Gå til innhold

Skjønner ikke helt dette om arbeidsliv...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det sies flere må i jobb for å styrke og bevare velferdsstaten. Mens samtidig blir det færre jobber å få, da ting automatiseres, og produksjon av mange ting flyttes til lavkostland.

 

Så er det da meningen att vi skal leve av å klippe håret på hverandre?

 

Hvor er alle disse jobbene? Jeg kunne tenke meg en liten jobb, for jeg har litt overskudd som trygdet, men skal jeg trylle frem en jobb selv?

Anonymkode: 26cca...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sies flere må i jobb for å styrke og bevare velferdsstaten. Mens samtidig blir det færre jobber å få, da ting automatiseres, og produksjon av mange ting flyttes til lavkostland.

 

Så er det da meningen att vi skal leve av å klippe håret på hverandre?

 

Hvor er alle disse jobbene? Jeg kunne tenke meg en liten jobb, for jeg har litt overskudd som trygdet, men skal jeg trylle frem en jobb selv?

Anonymkode: 26cca...7d1

Jeg har søkt en haug med jobber i 3 måneder nå men har kun fått avslag. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sies flere må i jobb for å styrke og bevare velferdsstaten. Mens samtidig blir det færre jobber å få, da ting automatiseres, og produksjon av mange ting flyttes til lavkostland.

 

Så er det da meningen att vi skal leve av å klippe håret på hverandre?

 

Hvor er alle disse jobbene? Jeg kunne tenke meg en liten jobb, for jeg har litt overskudd som trygdet, men skal jeg trylle frem en jobb selv?

Anonymkode: 26cca...7d1

Nei, det er noe som ikke helt stemmer her.

Anonymkode: 4bf5c...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal jobbe mere avansert alle sammen som jeg kan forstå. Jeg synes enkelte slipper nærmest latterlig og ualminnelig billig unna omstillingsprosessene som de som bestemmer i samfunnet har satt igang.Løgn og juks og bedrag har gode kår og godt kan det umulig ende.

Anonymkode: 8e9ec...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2018 den 1.27, AnonymBruker skrev:

Det sies flere må i jobb for å styrke og bevare velferdsstaten. Mens samtidig blir det færre jobber å få, da ting automatiseres, og produksjon av mange ting flyttes til lavkostland.

 

Så er det da meningen att vi skal leve av å klippe håret på hverandre?

 

Hvor er alle disse jobbene? Jeg kunne tenke meg en liten jobb, for jeg har litt overskudd som trygdet, men skal jeg trylle frem en jobb selv?

Anonymkode: 26cca...7d1

Det latterlige er alle nedskjaeringene, og at maskiner tar over menneskelig arbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2018 den 1.27, AnonymBruker skrev:

Det sies flere må i jobb for å styrke og bevare velferdsstaten. Mens samtidig blir det færre jobber å få, da ting automatiseres, og produksjon av mange ting flyttes til lavkostland.

 

Så er det da meningen att vi skal leve av å klippe håret på hverandre?

 

Hvor er alle disse jobbene? Jeg kunne tenke meg en liten jobb, for jeg har litt overskudd som trygdet, men skal jeg trylle frem en jobb selv?

Anonymkode: 26cca...7d1

Samtidig med automatisering blir det/er det et enormt behov for andre typer yrker. Yrker uten utdanning blir det lite behov for mens enkelte yrkesutdanninger har tatt seg veldig opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, XbellaX skrev:

Samtidig med automatisering blir det/er det et enormt behov for andre typer yrker. Yrker uten utdanning blir det lite behov for mens enkelte yrkesutdanninger har tatt seg veldig opp. 

Tviler på at nettoen blir positiv.

Anonymkode: 4bf5c...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min lokale OBS butikk har de nesten ikke kassadamer/menn lengre, men satser stort på selvbetjening.

Anonymkode: 26cca...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, XbellaX skrev:

Samtidig med automatisering blir det/er det et enormt behov for andre typer yrker. Yrker uten utdanning blir det lite behov for mens enkelte yrkesutdanninger har tatt seg veldig opp. 

Hvilke yrker er det som det kommer til å bli et enormt behov for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, gråstein skrev:

Hvilke yrker er det som det kommer til å bli et enormt behov for?

Jmf Nav: Bygg og anlegg, elektro fag, maskinfag og mekaniske fag, samt pleie og omsorgsfag. I disse yrkene blir etterspørselen svært mye høyere enn det eksisterende tilbudet. Blant kontor og administrasjonsfag er det stikk motsatt, stort tilbud med lavere etterspørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, XbellaX skrev:

Jmf Nav: Bygg og anlegg, elektro fag, maskinfag og mekaniske fag, samt pleie og omsorgsfag. I disse yrkene blir etterspørselen svært mye høyere enn det eksisterende tilbudet. Blant kontor og administrasjonsfag er det stikk motsatt, stort tilbud med lavere etterspørsel.

Ikke alle den typer yrker passer for. Dårlig fremtid for oss som liker jobbe på kontor.

Anonymkode: 4bf5c...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På ‎25‎.‎02‎.‎2018 den 1.27, AnonymBruker skrev:

Det sies flere må i jobb for å styrke og bevare velferdsstaten. Mens samtidig blir det færre jobber å få, da ting automatiseres, og produksjon av mange ting flyttes til lavkostland.

 

Så er det da meningen att vi skal leve av å klippe håret på hverandre?

 

Hvor er alle disse jobbene? Jeg kunne tenke meg en liten jobb, for jeg har litt overskudd som trygdet, men skal jeg trylle frem en jobb selv?

Anonymkode: 26cca...7d1

Jobbene blir ikke borte, men de endrer seg. Min jobb er i  endring. Alt skjer ikke over natta, men går gradvis. Dvs at noe av det jeg driver med i dag, vil det bli enda mer av og noe av det jeg driver med , vil det bli mindre av eller helt borte.

Det snakkes mye om det i jobben min for tiden hvordan den fremtidige  jobben vår kommer til å se ut, så gjelder det bare å henge med i utviklingen så godt en kan :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jobbene blir ikke borte, men de endrer seg.

Dette er ønsketenkning. Det kommer til å bli manko på arbeidsplasser.

Roboter og automatisering kommer til å skape et stort økonomisk vannskille i løpet av de neste 13 årene. En ny rapport fra konsulentfirmaet McKinsey tror at endringene vi står overfor vil medføre at over 800 millioner jobber kommer til å forsvinne verden over innen 2030. 

Når man samtidig vet at verdens befolkning estimeres å øke til 8,5 milliarder mennesker i samme tidsrom, betyr dette at 10 prosent av verdens befolkning vil mangle en jobb å gå til.

Mens langt fremskredne økonomier som USA, Storbritannia, Japan og Sør-Korea har flere midler til å investere i automatisering, vil arbeidsplassene for mennesker faktisk øke i land som for eksempel India, fordi disse landene ikke har like mye penger å bruke på automatisering. 

Det er med andre ord arbeidstagere i den industrialiserte del av verden som vil kjenne brodden av automatiseringen først. 

https://karrierestart.no/arbeidsmarkedet/1978-roboter-og-automatisering-av-arbeidslivet-800-millioner-kommer-til-a-bli-arbeidsledige

Anonymkode: 4bf5c...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, XbellaX skrev:

Jmf Nav: Bygg og anlegg, elektro fag, maskinfag og mekaniske fag, samt pleie og omsorgsfag.

Mye av disse jobbene vil gå til arbeidsinnvandrere fra EØS-land. NAV kommer til å få hendene full fremover.

Anonymkode: 4bf5c...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ønsketenkning. Det kommer til å bli manko på arbeidsplasser.

... 

Anonymkode: 4bf5c...f28

Et spørsmål, ikke bare til deg, men generelt: Hvorfor diskutere allmenne tema som anonym?

Fremstår spesielt merkelig for meg når det gjelder veldig gode og innsiktsfulle innlegg som dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Caprioli skrev:

Et spørsmål, ikke bare til deg, men generelt: Hvorfor diskutere allmenne tema som anonym?

Fremstår spesielt merkelig for meg når det gjelder veldig gode og innsiktsfulle innlegg som dette :)

Aner jeg en viss sarkasme??

Anonymkode: 4bf5c...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aner jeg en viss sarkasme??

Anonymkode: 4bf5c...f28

Nei, absolutt ikke, jeg synes det var et veldig bra, gjennomtenkt og lærerikt innlegg som du hadde fortjent å få sette signaturen din på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Caprioli skrev:

Nei, absolutt ikke, jeg synes det var et veldig bra, gjennomtenkt og lærerikt innlegg som du hadde fortjent å få sette signaturen din på.

Noen av oss liker oss best i den anonyme skyggen.

men men.

Anonymkode: 4bf5c...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen av oss liker oss best i den anonyme skyggen.

men men.

Anonymkode: 4bf5c...f28

Og det må naturligvis den enkelte få velge all den tid forumet har denne funksjonen.

Synes bare det er synd at det er så utbredt, for det svekker miljøet her inne.

Du bygger jo opp en identitet rundt den virtuelle representasjonen av deg selv. En identitet som de andre lærer å kjenne.

Personlig så skriver jeg aldri på nettet under eget navn, så sånne facebook-drevne diskusjonssteder er helt uaktuelt for meg. En rent virtuell identitet som Caprioli har jeg imidlertid ikke noe problem med å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye av disse jobbene vil gå til arbeidsinnvandrere fra EØS-land. NAV kommer til å få hendene full fremover.

Anonymkode: 4bf5c...f28

Godt mulig, og i følge avdelingsansvarlig var det helt nødvendig fordi Norge hadde ikke nok arbeidskraft alene til å dekke behovet på nåværende tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...