Gå til innhold

Kirurgisk abort


Jensen90

Anbefalte innlegg

Hei 

etter en kirurgisk abort (pågrunn av svangerskap i eggleder) er det normalt at det kommer ting fra den avsluttede graviditeten da ? 

Trodde det var en slags utskrapning. Jeg kom på legevakten med så store luftsmerter at jeg ikke klarte å stramme noen muskler i kroppen og slet med pusten. Høy feber og besvimte lett. Blodprosenten var nede på 6 da jeg kom inn. De avsluttet svangerskapet som var 8+3 fordi er lå utenfor livmor og egglederen lakk blod. Det ble fjernet 1 L med blod i buken ved kikkhulloperasjon og under 24 t etter en ny kikkhulloperasjon fordi de måtte fjerne tilsvarende 4 dl med blod.  Under første operasjon avsluttet de svangerskapet og fjernet høyre eggleder.

jeg er 27 år gammel og dette var min første graviditet.  Merket på dag 3 etter operasjonen at jeg fikk kraftige menssmerter og måtte akutt på do (diaré) og etter det kom det noe som så ut som en hinne og så en lang tynn hvit (noe som så ut som navlestreng) med en pose på slutten. Er dette normalt ? Er det bare kroppen sin måte å kvitte seg med rester ? Mange spørsmål jeg ikke fikk svar på og ikke fikk spurt om da jeg hadde fått mye morfin pågrunn av smertene. Er det nok med 1 menstruasjon før vi prøver på nytt? (Altså eggløsning ne 2?) eller må Man ikke vente etter kirurgisk abort.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke riktig å betegne det du har vært igjennom som ‘kirurgisk abort’ som er betegnelse for en frivillig abort hvor graviditeten fjernes fra livmoren med et abortsug eller en slags utskraping.

Du har vært operert for graviditet utenfor livmor, en tilstand som kan være farlig fordi det kan oppstå stor innvendig blødning. Her var det nødvendig å fjerne egglederen hvor graviditeten hadde lokalisert seg.

Svangerskapets hormoner vil stimulere slimhinnen inne i livmoren til å vokse, og når graviditeten stopper opp, så avstøtes den, omtrent som ved en kraftig menstruasjon. Ut fra din beskrivelse med noe som så ut som hinne, navlestreng og pose, tenkte jeg om du kunne ha hatt graviditet både i eggleder og på rett plass i livmoren? Hvis du hadde tatt vare på det som kom ut, kunne det ha blitt analysert mikroskopisk, men det er vel for sent nå?

Når du har hatt en menstruasjon, kan du forsøke å bli gravid igjen. Prøv å få en tidlig ultralyd, ca ved uke 6 for å sikre at det nå er normal graviditet.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

takk for svar 😊 ja det er dessverre forsent. Visste ikke om det var normalt eller ikke. Burde de ikke ha sett om det var to svangerskap om jeg forstår deg rett? Eller kan 1 L med blod forstyrre det UL bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jo, det ville de sannsynligvis ha sett at det var noe i livmoren, men det kunne jo ha stoppet opp som det man betegner 'missed abortion'. Det vil vi aldri får svar på, så det behøver du ikke å tenke på. Hvis du har sluttet å blø etter en ukes tid, så behøver du ikke kontroll. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...