Gå til innhold

Endometriose i fossa douglasi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg har fått påvist lettgradig endometriose i fossa douglasi. Jeg har fått smerter hele syklusen med forverring rundt eggløsning og mens. Smertene er brennende korsryggsmerter og magesmerter, stikkende/lynende smerter høyre ben og smerter ved samleie, samt utmattelse.

 Flekkene ble brent bort, men smertene returnerte ved første mens. 

Flere forskningsartikler sier at den beste metoden for å redusere tilbakekomsten av endometriose er å kutte bort skadet vev, istedetfor å brenne. Jeg forstår at valget av metode handler om flere ting, men ettersom smertene kommer så raskt tilbake, vil det muligens være et bedre alternativ å finne en kirurg som bruker denne metoden? Hva er din erfaring? Er det noen i Norge som bruker «kutting» som metode oftere enn brenning?

Anonymkode: b2cf6...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det stemmer at det anbefales å ‘klippe’ endometriose-forandringene bort, men fortsatt er brenning nok den vanligste måte til å fjerne andometriose-flekker fra bukhinnen. Jeg kan ikke anbefale deg et spesielt senter for evt. ny operasjon, men jeg synes du skal se det an.

Det er jo mulig at hormonbehandling er beste behandling i din situasjon, og det er vanlig å etterbehandle med hormoner etter kirurgisk behandling. Nå er det ingen informasjon om din alder og evt barneønske, og hva du evt har forsøkt av behandling tidligere.

Aktuelle behandling er p-pille uten pause, hormonspiral, gestagen (Provera, Visanne og p-sprøyte). Dessverre vil all hormonell behandling virke som prevensjon.

Er andre mulige årsaker til dine symptomer utredet?  Smerter i hele syklus og utstråling til benet er ikke det typiske for endometriose.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar!

Jeg er 33 år og fikk utført hysterektomi januar 2017 (histologi viste adenomyose), så barn er ikke aktuelt. Jeg har prøvd Visanne og Mirena, men det hjalp ikke. Jeg mistet menstruasjon (og dermed de voldsomme livmorkrampene og blødningene), men de andre smertene vedvarer. 

Jeg har lest om mange som har tilsvarende smerter som meg; strålende smerter i ett eller begge ben, korsryggsmerter og magesmerter som følger syklus i intensitet. Disse har da påvist endometriose i Fossa Douglasi. De har alle først blitt bedre ved «klipping» av endometrioseflekkene på bukhinnen og ved/på nerver. 

 

Ved min «menstruasjon», er det som om alt får en «flare up». Alt annet er utelukket gjennom undersøkelser hos gynekolog, lege, manuellterapeut og kiropraktor. 

 

Ettersom jeg har lest om så mange i samme situasjon (i f. eks Storbritannia og USA), skulle jeg gjerne visst om det er noen i Norge som faktisk kan «klippe» og operere ved/på nerver som er påvirket av endometriose. Eller har man rett og slett ikke den kompetansen i Norge? Hvilket land er i såfall foregangsland når det gjelder endometriose?

 

Anonymkode: b2cf6...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Alle universitetsklinikker (og sikkert mange andre avdelinger, for eksempel Tønsberg) kjenner til teknikken med å klippe endometriose bort, men noen ganger kan det være mer praktisk med koagulering, f.eks. ved blødning.. Gynekologer opplæres i 'klippe-teknikken'. Ved fjerning av livmoren klipper man livmoren løs sammen med det meste av de ligamenter (bånd) som begrenser 'fossa Douglasi'. Norge er godt oppdatert angående endometrioseoperasjoner. Det avholdes hvert år kurs i Norge angående endometrioseoperasjon med praktiske øvelser. Utenlandske eksperter kommer hit. De norske eksperter reiser til utlandet for å utveksle erfaringer.

Vennlig hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...