Gå til innhold

Hormonell ubalanse. Hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

 23år,  170cm, 65kg. Prøver siden april 2017. 2 tidlig spontanaborter. En i august og en i oktober. Fra oktober til januar hadde jeg konstant brun utflod med noen dagers opphold. Ingen vanlig mens. Sist syklus på 55 dager (normal, regelmessig syklus på 36 før spontanabort) fikk nå vanlig mens med blod som varte i 6dager. Har som regel brun utflod i 2 uker så ingenting før mens igjen. Ganske plagsomt.  Litt stram lukt fra utfloden. (testet for klamydia og har det ikke) Blod fra skjede ved avføring og etter samleie. 

Jeg tror jeg ikke har hatt noe eggløsning siden spontanaborten og har brukt clearblue advanced fertilitetsmonitor en gang i januar og denne syklusen nå. Den måler lh og østrogen. Begge gangene har den kun vist HØY på meg også står det at den har funnet en førhøying av østrogen men ingen stignin i lh. Skal begynne å måle temperatur for å bekrefte manglende eggløsning da jeg ikke får hjelp av leger enda.

Jeg sliter veldig med veldig pms, vektøkning, oppblåst, hodepine. Pms er verst da jeg ofte blir sur, irritert og lei alt og alle.

Jeg har vært til gynekolog et par ganger, "første" gang var alt normalt. Gangen etterpå hadde jeg tynn edometrioseslimhinne og ca 10 follikler på en eggstokk. Har også tatt 2 celleprøver med samme svar begge ganger der det er påvist lette forandringer og ny test må tas innen 1år.

Hva skjer med meg? Hva kan dette være? Hva bør jeg be legen om å gjøre? 

Anonymkode: 96149...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har -det jeg kan se- flere problemer:

  1. Du har i snart ett år forsøkt å bli gravid. Det har vært to spontane aborter. Normalt kan infertilitetsutredning starte ett år etter siste graviditet, altså oktober 2018
  2. Du har uregelmessige blødninger som sannsynligvis skyldes manglende eggløsning. Det kan utredes med hormonanalyser (FSH, LH, østradiol, prolaktin og TSH evt testosteron/SHBG) og ultralyd av eggstokker (for å se etter forandringer som er typisk for hormonforstyrrelsen PCOS). Det har kanskje vært mistanke om PCOS (10 follikler på eggstokken)? 
  3. Du har PMS-symptomer. Det er bare til stede etter eggløsning, så det stemmer ikke helt med problem 2. Du kan forsøke behandling med kalsium (1200 mg daglig) eller B-6 vitamin (50-100 mg) i dagene du er plaget. Lykkepiller er også en mulighet, men best å unngå når du prøver å bli gravid.
  4. Uregelmessige celler og blødning ved samleie. Det burde kanskje ha vært utredet hos gynekolog før du blir gravid? Evt tatt HPV-prøve og eller vevsprøve? 

Så her er nok å ta fatt i for en gynekolog.  Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...