Gå til innhold

Eggstokkreft


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

Da jeg var 6 uker på vei fikk jeg store smerter i magen på venstre side. Litt brunaktig utflod. Mistanke om spontabort eller svangerskap utenfor livmor ga meg undersøkelse på sykehuset av gynekolog. Hun undersøkte meg med innvendig UL. Det hun sa var at hun kunne se en cyste som var punktert/sprukket. Hun fortalte at slike cyster pleier man å følge med på. Jeg spurte om det var kreft. Så sa hun cysten har sprukket så den trenger jeg ikke tenke på.  Hun fortalte at det kunne se ut som eggleder var væskefylt noe som kan ha kommet I forbindelse med en spontanabort for 10 år siden hvor fikk jeg egglederbetennelse og måtte gjennom kikhulloperasjon. Jeg har vært flere ganger til gynekolog og ingen andre har nevnt dette med væske i eggleder. Selv om jeg har fortalt om ubehag. Jeg leste dessverre om eggstokkreft å ble urolig ettersom jeg har flere symptomer ( Det kan være graviditet som er årsaken til at magen er større en vanlig. Til info så ble det abort for to dager siden i uke 8) Men tenker jo at magen ikke burde være større og hard så tidlig  ? Er til info slank og lite magefett

 

Det jeg lurer på:

Kan gynekolog oversett eggstokkreft ved en slik undersøkelse ? Kan væske i eggleder forveksles med kreft i eggleder?

Kan magen øke i størrelse allerede i uke  8 og når kan jeg evt forvente at den trekker seg inn ?

Kan væske i egglederen gi smerter? Også ved klemming på magen ? 

Hvor vondt bør det være før jeg ber om operasjon av fjerning av eggleder? mtp risiko etc. 

 

 

Min halvsøster (samme far) fjernet eggstokk når hun var 25 pga kreft. Men ingen andre i familien har hatt kreft. 

 

Takk for svar,

Anonymkode: 03df9...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Her er det mye som er vanskelig å svare på. Dessverre nevner du ikke din alder, eggstokkreft er sjelden hos unge kvinner, men øker med alderen. Ved eggstokkreft er det spesielle forandringer å se i eggstokken, men ved tidlig sykdom kan det være vanskelig å oppdage. Kreft i eggleder er meget uvanlig. Er det utelukket at det var graviditet i eggleder? Hvis en graviditet dør i en eggleder, vil det kunne gi symptomer som en spontanabort, men mikroskopi av det som kommer ut ved aborten, vil kunne avklare hvor graviditeten var lokalisert. Hadde du utskraping? Da sender man vanligvis vevet til mikroskopi.

Øking i bukomfanget som ofte forekommer ved eggstokkreft, skyldes oppsamling av væske i bukhulen. Det ville legen ha sett ved ultralyd.

Hvis det plutselig kommer væske i en eggleder, så kan den være øm ved gynekologisk undersøkelse, men mindre sannsynlig at det kan gi smerte ved klemming på magen.

Det er sjelden nødvendig å fjerne en eggleder på grunn av smerte.

Det blir mye spekulasjoner, men alt kan jo avklares ved en ny ultralyd, så det bør du be om. Man kan også måle kreftmarkøren CA 125, men du bør vente litt da den kan være forhøyet under graviditet. Jeg synes ikke at det er grunn til bekymring for eggstokkreft, men en ny ultralydundersøkelse vil sikkert kunne berolige deg.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...