Gå til innhold

Kraftige blødninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Er det normalt å ha så kraftige mensblødninger at man må ligge stille om natta for å ikke blø gjennom? Har både bind og tampong, men blør likevel gjennom, kjenner det renner når jeg beveger meg. 

Anonymkode: 57fdd...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke normalt å ha stå sterke blødninger. Du opplyser dessverre ikke din alder (48 år ?) , om du har født barn, har behov for prevensjon og hvor lenge det har vart, så jeg kan bare svare generelt.

Ved rikelige menstruasjoner (mer enn 80 ml og varighet mer enn en uke eller som du opplever det: gjennomblødning) kan det være ulike årsaker:

  • Forstyrrelser i blodets levringsevne (evt medfødt defekt eller ved bruke av visse legemidler)

  • Forandringer i livmoren som f.eks. polypper eller muskelknuter (mest hos kvinner som nærmer seg overgangsalderen)

  • Unormalt stoffskifte

Utredningen forgår dels hos fastlegen, dels hos gynekolog

  • Vanlig underlivsundersøkelse (kan utføres hos fastlegen eller hos gynekologen)

  • Ultralydundersøkelse via skjeden (hos gynekolog)

  • Evt prøve fra livmorhulen

Behandling retter seg etter mulig årsak

  • Cyklokaprontabletter

  • P-piller, evt tatt uten pause for å stoppe menstruasjonen helt

  • Hormonspiral

  • Kirurgisk fjerning av livmorslimhinnen (hos de som ikke ønsker flere barn)

  • Fjerning av polypp eller muskelknuter

  • Fjerning av hele livmoren som siste utvei hos de som ikke ønsker barn

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar, Mette. 

Jeg er 42 år, har født 2 barn, bruker ikke prevensjon, det har vært slik et års tid kanskje. 

Anonymkode: 57fdd...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Da vil kanskje hormonspiral eller fjerning av livmorslimhinnen være mest aktuell?

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Da vil kanskje hormonspiral eller fjerning av livmorslimhinnen være mest aktuell?

Hilsen Mette

Kan jeg be fastlegen henvende meg direkte til gynekolog, eller må jeg til GU hos fastlegen først? 

Jeg sliter veldig med å gjennomføre GU. 

Anonymkode: 57fdd...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du bør først komme  til fastlegen. Han kan ikke skrive 'den gode henvisning' uten å ha undersøkt deg. Det bør f.eks. foreligge en fersk celleprøve (høyst ett år), f.eks. vurdering om det er store muskelknuter og blodprosent.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...