Gå til innhold

Uteblitt menstruasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg har ikke hatt mensen siden kanskje september i fjor, i dag fikk jeg en brun «med lignende» blødning, den varte kort og var veldig lik en blødning jeg har på slutten av hver mensen. Jeg har i løpet av disse månedene gått ekstremt mye opp i vekt og har en bmi som sier at jeg er overvektig. Jeg er 1,54 og veier 64, har begynt å trene og spise sunt, og har trent ca en uke før jeg fikk denne blødningen i dag. Hva kan dette være for noe? 

Jeg er forresten ikke gravid, aldri gått på prevensjon, har tatt blodprøver og de har fine, hadde bare bittelitt forhøyet Lh og shbg. De var ca 16. Jeg tok disse prøvene for ca 2 måneder tilbake. 

Hva tror du den blødningen var og burde jeg oppsøke en gynekolog? Fastlegen og jeg ble enige om en vektnedgang først, da jeg mente at vekten kunne være grunnen. Men ble litt redd da jeg fikk litt brun blod/slim i dag

Anonymkode: 27e54...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har med stor sannsynlighet tilstanden PCOS (poly cystisk ovarie syndrom) som er en vanlig hormonforstyrrelse hos unge kvinner (dessverre opplyser du ikke om din alder). Da uteblir eggløsningen og det produseres ikke hormonet progesteron som dannes etter eggløsning og som regulerer blødningene. Det kan bli overproduksjon av mannlig hormon med uren hud og evt unormal hårvekst. Eggstokken produserer fortsatt østrogen, og dette hormonet vil kunne stimulere livmorslimhinnen så det kommer en blødning, men altså ikke egentlig menstruasjonsblødning.

PCOS kan utløses av overvekt, så vektreduksjon er en god behandling, men ikke alltid nok. Det er mulig at du også må ha en hormonkur (med provera) for å få ‘renset ut’ i livmoren.

Lett forhøyet LH og redusert SHBG er typisk ved PCOS.

Jeg synes at du skal be fastlegen om henvisning til gynekolog som kan stille diagnosen og evt supplere behandlingen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...