Gå til innhold

Ikke gravid igjen etter SA


Lillemeg90

Anbefalte innlegg

Har 2 graviditeter bak meg, der begge ble unnfanget i første pp. Andre graviditet endte i spontanabort i uke 6 i August og kroppen ordnet opp selv. Fikk mensen igjen til riktig tid og har hatt regelmessige sykluser. 

I oktober hadde jeg sterke magesmerter og ble sendt på sykehuset med mistanke om rester. Her var alt fint og magesmertene har avtatt. Gynekologen på sykehuset sa at det kunne minne om endometriose og at om det ikke ble bedre burde jeg henvises til kikkhulls. 

I månedene etter har jeg hatt murringer av og på og er jo fremdeles ikke gravid. Det toppes med en lang syklus nå, er på dag 37 og negative tester.. 

Hva tenker du? Bør jeg ta kikkhulls for å sjekke? Det var som sagt ingenting å se på ultralyd og hun sa jeg så frisk ut. 

Har lest at lav D-vitamin kan ha innvirkning på fruktbarheten. Stemmer det? Har veldig lav og bruker divisun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 28. Første graviditet var i 2014 og fikk et friskt barn i 2015. Ble som nevnt over gravid første mnd da også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ved 25 år er den månedlige sjanse for vellykket graviditet 24%, ved 30 år 17%. Så du har vært heldig at du ble gravid så fort. Endometriose kommer ikke som akutt anfall, det kommer igjen i relasjon til menstruasjonssyklus. Man kan som regel ikke se endometriose ved ultralyd, men ved kikkhullsundersøkelse.

Hvis du ikke har oppnådd graviditet etter 1 års forsøk, dvs. til august, så kan du søke lege. Hvis du til den tid har symptomer på endometriose, kan det være aktuelt med kikkhullsoperasjon. Hvis man ikke finner andre årsaker til barnløshet, så vil behandlingstilbudet uansett bli prøverørsbehandling.

Du har født barn, du har en god alder, så det er all mulig grunn til optimisme. Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt sterke smerter ved menstruasjon og blødningene har blitt mye sterkere de siste årene. Har mye murringer fra eggløsning til mensen og har ofte smerter ved samleie. Smertene stråler ofte fra magen og til innide lår. Det var vel derfor hun tenkte på endometriose. 

Krysser fingrene for graviditet før den tid. Begynner å bli utålmodig  😅 

Tusen takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det er typiske symptomer, men 60-70% av de med endometriose har ikke problem med å bli gravid. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...