Gå til innhold

Underliv etter fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Er nå 6mnd siden fødsel og greier fortsatt ikke knipe ytterst i skjeden. Er vid og tørr, og stingene er vonde. De er vonde noenganger når jeg sitter og ganske vonde og stramme under samleie. Når etter fødsel kan man søke om hjelp? Lurer da på korrigering og sy muskelen som er revnet. Og hvor kan man henvende seg..? 

Anonymkode: f7f78...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvor gammel er du? hvor mange barn har du født? ønsker du flere barn? Har du fått menstruasjonen tilbake?

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 29 år. Født 2. Ferdig med barn. Har ikke mensen da jeg bruker prevensjon som gjør at den blir borte.. :)

Anonymkode: f7f78...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er for tidlig å vurdere forholdene etter fødselen for 6 måneder siden. Du kan fortsatt ha lav østrogenproduksjon som er vanlig i forbindelse med amming. Prevensjon (Cerazette ?) kan gjøre det vanskelig å vurdere hormonforholdene. Du beskriver tørrhet og ubehag under samleie, det er typiske tegn på østrogenmangel. Jeg vil foreslå at du bruker Ovesterinstikkpiller som kan kjøpes uten resept på apoteket. Bruk den daglig i to uker, deretter to ganger i uken. Forsøk om du kan stoppe urinstrålen når du tisser, det er de muskler du skal bruke for å knipe.

Jeg synes at du skal vente til det har gått ett år, men det er ikke noe i veien for at din fastlege kan vurdere deg før den tid.

Legen vil evt. henvise deg til gynekologisk poliklinikk som vurderer kirurgisk behandling. Det er altså gynekologer som foretar evt korrigerende operasjon. Operasjon skjer i offentlig regi.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan man bruke de stikkpillene om man ammer ? Leser at det er rift grad 3.. ikke endetarm/perineum, men innvendig... hva vil det si ? 

Anonymkode: f7f78...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Ja, du kan bruke stikkpiller. Det står ganske visst i brukanvisningen at de ikke skal brukes ved amming, men det er fordi man ikke har testet dem hos ammende kvinner. I fosterlivet har fosteret vært utsatt for samme hormonet (østriol) i langt høyere dose. Rift grad 3? jeg husker i farten ikke hvordan definisjonen er. Beklager.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...