Gå til innhold

Missed abortion? (langt)


Grace

Anbefalte innlegg

Hei,

har vært på min første UL (uke 8), fordi jeg mistet i uke 5 så sent som i august og følte at jeg trengte å bli "beroliget". Vel - det ble jeg IKKE - legen mente at jeg etter all sannsynlighet bærer rundt på et dødt foster. Etter hva jeg forsto var fostersekken og plommesekken "i uke 8", mens fosteret bare var 10 mm og han kunne ikke se hjertelyd. Vi ble enige om å vente en uke og ta ny UL før evt. utskrapning for å være "helt sikker", men det virket på legen som det var svært små sjanser for at det var liv. Han sa til og med at jeg kunne reise og få utskrapning samme dag hvis jeg heller ønsket det!

Har nå i ettertid lest flere innlegg fra andre gravide som har fått lignende beskjeder, men der alt likevel har vært i orden. Det jeg lurer på er: Hvor sikre kan de være ved hjelp av vaginal UL så tidlig? Er fosteret dødt må det jo fjernes, men hvordan kan man være helt sikker? Er det slik at legen helt sikkert ser hjertelyd neste uke hvis det er liv?

Jeg spurte om vi kunne måle HCG ved blodprøve, men legen påsto at den ville stige selv om fosteret er dødt. Dette stemmer ikke med det jeg har lest her tidligere - har han virkelig rett?

Til slutt: Legen sa også at sjansen for ny abort økte med hver abort - stemmer det? Nokså hjerteskjærende beskjed å få...

På forhånd tusen takk for svar!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det var leit å höre om utvikklingen, av din graviditet. Jeg skal nu pröve å svare på dine 3 spörsmål;

I uke 8 er det vanlig å hjerteaktivitet hvis legen hade en vanlig mordern ultralydsapparat. Vaginalt ultralyd ser en best på ved tidlig graviditet. Sjansen for at legen skal se hjerteaktivitet neste uke er dessværre meget liten, og at det enda finnes håp om liv tror jeg nesten er obefintelig. Dessværre finnes ingen 100% riktige og sanne svar.

Det er riktig som din lege sier at HCG nivå fortsatt kan stige en stund til. Dette fordi morkakeanlegge fortsetter å produsere hormonet trotts at fosteret er dödt, dog bare en liten stund til.

Jeg er dog ikke helt enig med din lege om den nu ökede sjansen for spontanabort. Dette er lit krass og satt på spissen synes jeg.Jeg har oppfattet det slik, at dden ökte risikoen er liten og ikke vesentligere höjere en ellers. Du har alltså en meget stor sjanse for å bli gravid uten en ny spontanabort neste gang. Jeg önsker deg lykke til neste uke og videre i livet! Dessværre synes jeg ikke at du skal ha for store forhåpninger neste uke.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var leit å höre om utvikklingen, av din graviditet. Jeg skal nu pröve å svare på dine 3 spörsmål;

I uke 8 er det vanlig å hjerteaktivitet hvis legen hade en vanlig mordern ultralydsapparat. Vaginalt ultralyd ser en best på ved tidlig graviditet. Sjansen for at legen skal se hjerteaktivitet neste uke er dessværre meget liten, og at det enda finnes håp om liv tror jeg nesten er obefintelig. Dessværre finnes ingen 100% riktige og sanne svar.

Det er riktig som din lege sier at HCG nivå fortsatt kan stige en stund til. Dette fordi morkakeanlegge fortsetter å produsere hormonet trotts at fosteret er dödt, dog bare en liten stund til.

Jeg er dog ikke helt enig med din lege om den nu ökede sjansen for spontanabort. Dette er lit krass og satt på spissen synes jeg.Jeg har oppfattet det slik, at dden ökte risikoen er liten og ikke vesentligere höjere en ellers. Du har alltså en meget stor sjanse for å bli gravid uten en ny spontanabort neste gang. Jeg önsker deg lykke til neste uke og videre i livet! Dessværre synes jeg ikke at du skal ha for store forhåpninger neste uke.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen!

Hei du,

tusen takk for svar!

Har ikke hatt store forhåpninger vedr. neste UL så det er OK. Vil bare være sikker på at legene "vet" før vi fjerner..

Takk for oppmuntrende ord!

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var leit å höre om utvikklingen, av din graviditet. Jeg skal nu pröve å svare på dine 3 spörsmål;

I uke 8 er det vanlig å hjerteaktivitet hvis legen hade en vanlig mordern ultralydsapparat. Vaginalt ultralyd ser en best på ved tidlig graviditet. Sjansen for at legen skal se hjerteaktivitet neste uke er dessværre meget liten, og at det enda finnes håp om liv tror jeg nesten er obefintelig. Dessværre finnes ingen 100% riktige og sanne svar.

Det er riktig som din lege sier at HCG nivå fortsatt kan stige en stund til. Dette fordi morkakeanlegge fortsetter å produsere hormonet trotts at fosteret er dödt, dog bare en liten stund til.

Jeg er dog ikke helt enig med din lege om den nu ökede sjansen for spontanabort. Dette er lit krass og satt på spissen synes jeg.Jeg har oppfattet det slik, at dden ökte risikoen er liten og ikke vesentligere höjere en ellers. Du har alltså en meget stor sjanse for å bli gravid uten en ny spontanabort neste gang. Jeg önsker deg lykke til neste uke og videre i livet! Dessværre synes jeg ikke at du skal ha for store forhåpninger neste uke.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen!

Jeg har mistet to ganger, det ene var svangerskap utenfor livmoren det andre en missed abortion i uke 12 hvor fosteret tilsvarte uke 10. Da jeg bel gravid igjen eterpå fikk jeg ekstra oppfølging både av lege, gynokolog og senere jormor, den beskjeden jeg fikk var det motsatte av det din lege sa. Sjansen for at jeg skulleha flere aborter var minimal , for en abort er naturens måte å rydde opp i feil , det er sjelden at kvinner har 4-5 aborter hvor det er en feil hos kvinnen. Derfor må man nesten regne med par aborter i livet, uten å tro at det er noe galt fatt med en selv.

jeg må si at det utsagnet i fra legen din var ufølsomt og idiotisk.

Jeg kan nevne at jeg hadde min siste abort i mars, da ventet jeg på en mens og ble gravid igjen med en gang (brukte clearplan) er fullgåtte 24 uker i morgen. :0)

Hilsen Luka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet to ganger, det ene var svangerskap utenfor livmoren det andre en missed abortion i uke 12 hvor fosteret tilsvarte uke 10. Da jeg bel gravid igjen eterpå fikk jeg ekstra oppfølging både av lege, gynokolog og senere jormor, den beskjeden jeg fikk var det motsatte av det din lege sa. Sjansen for at jeg skulleha flere aborter var minimal , for en abort er naturens måte å rydde opp i feil , det er sjelden at kvinner har 4-5 aborter hvor det er en feil hos kvinnen. Derfor må man nesten regne med par aborter i livet, uten å tro at det er noe galt fatt med en selv.

jeg må si at det utsagnet i fra legen din var ufølsomt og idiotisk.

Jeg kan nevne at jeg hadde min siste abort i mars, da ventet jeg på en mens og ble gravid igjen med en gang (brukte clearplan) er fullgåtte 24 uker i morgen. :0)

Hilsen Luka

Kjære Luka,

tusen takk for gode og oppmuntrende ord! Kommer godt med når vi skal "prøve igjen"!

Varm klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...