Gå til innhold

Gravid ! Kan jeg male?


Linerle

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Løsemidler er ikke sunt for noen, og det er klart at for små barn /fostre er det heller ikke sunt. Men jeg synes ikke vi skal overdrive heller, det er endel forurensining man puste inn i løpet av et svangerskap, og det må vi vel bare leve med.

Hvis dere skal pusse opp mye mens du er gravid, så kjøp en god maske (slik med utskiftbart filter, ala gassmasker fra krigen, ikke bare en støvmaske i papir/stoff, de hjelper ikke mot løsemidler) og bruk denne når du maler/ oppholder deg i nymalte rom. Luft godt, og snakk med malerbutikken ang. maling av rom /møbler babyen skal oppholde seg i. Avslutt malingen noen uker/måneder før babyen kommer (avhengig av maling), slik at den verste gassingen er ferdig. Det finnes giftsvake malinger for slike formål. Malig avgir gass lenge, så hør med maleren om ulike typer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Alt med måte er også bra å si! Jeg malte listene på barnerommet da jeg var i 7. måned sist. Med luktsvak vannbasert malig, og full gjennomtrekk. Jeg kjente nesten ikke malingslukta da jeg holdt på en gang. Men det er klart. Ideelt sett, skulle jeg vel latt være. Det gikk ihvertfall bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det sies at man skal være forsiktig med å male når man er gravid. Uansett, det er forskjell på å stå i et innestengt rom hele dagen med løsemidler fra oljemaling og male en times tid i et rom med godt gjennomtrekk. Man skal aldri sove i et nymalt rom eller oppholde seg lenge i et rom uten god ventilasjon hvis det er helt nymalt. Jeg tror du kan føle deg trygg på at ikke noe galt skjedde selv om du malte i går. Slike advarsler om evt. fare er basert på statistikk. En viss prosent-andel av de som oppholder seg i rom med løsemidler, kan få skade på fosteret eller evt. abortere, men sjangsen er alt i alt meget liten.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...