kat Skrevet 24. juli 2000 Del Skrevet 24. juli 2000 Hei! Jeg og kjæresten min vurderer å ta skritte helt ut. Vi har vært sammen i 3 mnd nå. Jeg er jomfru og har hørt av venner at de foretrekker p-sprøyten. Hva er egentlig det? Jeg er 20 år og har aldri vært til gynekologiskundersøkelse og har heller ikke lyst. Må jeg det for å få p-sprøyte? Har hørt at man må det for å få p-piller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1000-p-spr%C3%B8yte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 24. juli 2000 Del Skrevet 24. juli 2000 Svar til kat For å ta det første sist. Det er ikke nødvendig med gynekologisk undersøkelse før noen av de to former for prevensjon. Mange leger ønsker imidlertid å foreta en undersøkelse -av for meg- uforståelig grunn. Du kan jo f.eks. ikke ha pådradd deg noen kjønnssykdom. Du har ikke hatt samleie og jeg synes legen må akseptere at du ikke ønsker en undersøkelse. P-pillen innneholder østrogen og progesteron. Den tas daglig i tre uker og så holder man en ukes pause hvor det kommer blødning. Pillen hindrer eggløsning og er derfor meget sikker, over 99%. P-sprøyten inneholder bare progesteron og settes hver 3.måned. Den hindrer også eggløsning i de fleste tilfeller, den endrer slimet i livmorhalsen så sædcellene ikke kommer opp og den gir en tynn slimhinne i livmoren. Den har altså flere effekter og er derfor enda sikrere enn p-pillen, også fordi man ikke kan glemme den. Den medfører hos de fleste uregelmessige blødninger i starten, så stopper mensen helt hos de fleste. Det kan ta opp til et år å få mensen tilbake og mulighet for graviditet. Bivirkninger kan dessuten være humørendringer, spesielt i starten. Den er sikker med en gang når første sprøyte settes i starten av mensen. Er det mere du lurer på, så spør igjen. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1000-p-spr%C3%B8yte/#findComment-3470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.