Gå til innhold

Selvangivelse - trenger litt hjelp!

Anbefalte innlegg

Fikk selvangivelsen i dag, og ser at den er mye mer forenklet enn jeg kan huske fra tidligere. Det er for eksempel ikke noen rubrikk for endring av sivil status...

Jeg ble alenemor fra 1.januar i fjor, og skal vel derfor lignes i skatteklasse 2? Eller skal jeg ikke det? Hvor skal jeg evt fylle ut denne endringen?

Jeg får heldigvis ikke restskatt, men det er vel NOE jeg må kunne føre på likevel?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/100007-selvangivelse-trenger-litt-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk om ikke det står på selvangivelsen i hvilken skatteklasse du blir skattet. Alt slikt skal komme automatisk hvis det er inne i systemet.

Det står skatteklasse 1. Jeg er temmelig sikker påa t jeg skal skatte i klasse 2, uten at jeg vet hva slags forskjell det utgjør...

Det står også "samboers fødselsnummer", men vi har ikke bodd sammen i 2002...

Gjest bebba

Det står skatteklasse 1. Jeg er temmelig sikker påa t jeg skal skatte i klasse 2, uten at jeg vet hva slags forskjell det utgjør...

Det står også "samboers fødselsnummer", men vi har ikke bodd sammen i 2002...

Da er selvangivelsen din feil og du blir skattet i skatteklasse 1. Det må du få rettet på for ellers betaler du altfor mye skatt for siste år.

Annonse

Slå på tråden du. Jeg venter på min selvangivelse, jeg ble også alene tidlig siste år og fikk da skatteklasse 2. Det utgjør flere tusener i året.

Jaddaaaa.... det skal ikke være bare enkelt å treffe på rette ligningskontor!

Jeg bor i Malvik, men ligningskontoret er flyttet til Melhus, på andre sida av byen. Ringte dit, og fikk prate med en fyr som var ganske behjelpelig så langt det lot seg gjøre. MEN - jeg har skattet til Skedsmo dette året, fordi jeg ikke meldte flytting før etter 1. november 2001! Derfor kunne han ikke gi meg konkrete svar, jeg må ta kontakt med Skedsmo om jeg vil ha nøyaktige utregninger. Det komemr jeg ikke til å gjøre, for der nede jobber de minst trivelige kontorfolkene i dette landet, det er jeg sikker på.

Nåja, jeg kom i alle fall frem til at jeg skal skrive bak på selvsangivelsen at jeg er enslig forsørger uten samboer,og at jeg ønsker skatteklasse 2. Det skal utgjøre 8400 kroner. Kjekke penger å ha med seg!

Resten ble for mye tall for meg, så det får noen andre regne på...

Du skriver under tilleggsopplysninger på side to i selvangivelsen (sitat fra deg selv):

"Jeg ble alenemor fra 1.januar i fjor, og skal vel derfor lignes i skatteklasse 2"

Hvorfor gjøre det vanskelig??

Fordi det bare var noe jeg har hørt, og ikke hattpeilign på. Har ikke visst hva skatteklasse 2 egentlig var før tidligere i dag, da jeg ringte og grillet han stakkars fyren som prøvde å svare meg så godt det lot seg gjøre ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...