Gå til innhold

Trening og ett vanskelig kne...

Pita12

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har slitt litt med ett kne og det har vært litt sånn opp og ned.

Om morgenen når jeg har dusjet feks er kneet stivt og det er rødt og varmt og ta på...

Men nå har jeg trent endel aerobic.

Var på trening i går og kneet er bare vondt, det er vondt og ta knebøy, belaste det på noen måte, og det er nå vondt og bøye det generelt.Jeg bruker gode treningsko oger flink med og gjøre øvelser riktig og tøye ut.

Noen som har oppleve lignende eller som har tips på hva det kan være??

På forhånd tusen takk for svar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er rødt, varmt og hovent kan det kanskje være en betennelse som kan komme av overbelastning. Ta en tur til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er rødt, varmt og hovent kan det kanskje være en betennelse som kan komme av overbelastning. Ta en tur til legen.

Hei Og tusen takk for svar!!

Kneet er ikke hovent men bare vondt, og jeg vet at det er vanskelig med knær og finne ut av problem, men det kan kanskje være en overbelastning som du sier.

Men det er godt og få råd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Og tusen takk for svar!!

Kneet er ikke hovent men bare vondt, og jeg vet at det er vanskelig med knær og finne ut av problem, men det kan kanskje være en overbelastning som du sier.

Men det er godt og få råd!!

Ja, jeg skrev vel litt feil, det behøver ikke å være hovent for at det skal være betent. F.eks en slimposebetennelse vil som regel ikke synes. Ved slimposebetennelse er det også vondt å belaste og bøye kneet, sånn som du beskriver. Hvis smerten ikke helt kan lokaliseres men er diffus/spredt, er det ofte vanskeligere å finne årsak -jeg har f.eks noe som kalles for patellafemoralt smertesyndrom, og er for meg noe som kommer og går. Det har blitt diagnostisert med alt fra slimposebetennelse til menisk-skade og nedslitt brusk. Og jeg har ca samme symptomer som deg, men det går i perioder. Har hatt det i over 10 år og går ikke lenger til lege i spesielt vonde perioder. Har vært gjennom mange runder hos leger og spesialist.

Det kan hjelpe å trene opp styrken i de store lårmusklene, og å tøye ut sidene på lårene. Her er det ofte veldig stivt hos folk med kneproblemer av forskjellige slag.

Men gå til lege du, siden du er helt i starten av kneproblematikken -det kan jo hende de kan hjelpe deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skrev vel litt feil, det behøver ikke å være hovent for at det skal være betent. F.eks en slimposebetennelse vil som regel ikke synes. Ved slimposebetennelse er det også vondt å belaste og bøye kneet, sånn som du beskriver. Hvis smerten ikke helt kan lokaliseres men er diffus/spredt, er det ofte vanskeligere å finne årsak -jeg har f.eks noe som kalles for patellafemoralt smertesyndrom, og er for meg noe som kommer og går. Det har blitt diagnostisert med alt fra slimposebetennelse til menisk-skade og nedslitt brusk. Og jeg har ca samme symptomer som deg, men det går i perioder. Har hatt det i over 10 år og går ikke lenger til lege i spesielt vonde perioder. Har vært gjennom mange runder hos leger og spesialist.

Det kan hjelpe å trene opp styrken i de store lårmusklene, og å tøye ut sidene på lårene. Her er det ofte veldig stivt hos folk med kneproblemer av forskjellige slag.

Men gå til lege du, siden du er helt i starten av kneproblematikken -det kan jo hende de kan hjelpe deg :)

Tusen takk for svaret!!

Siden du vet litt om dette:

Tar man en CT av kneet for og kunne se om det er slimpose betennelse eller er det andre måter for og finne ut av dette?

Vet du det??

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret!!

Siden du vet litt om dette:

Tar man en CT av kneet for og kunne se om det er slimpose betennelse eller er det andre måter for og finne ut av dette?

Vet du det??

På forhånd tusen takk!

Nei, betennelser synes ikke på røntgen (og det er vel sjelden de tar CT-scan av knær? Jeg har bare tatt MR og vanlig røntgen selv, så jeg kan ikke si 100% sikkert). Ved slimposebetennelse kan man visst kjenne en følelse av "kram snø", så legen vil nok kjenne og klemme litt, og gi deg betennelsesdempende medisin. Evnt. sette kortison-sprøyte rett inn hvis det er sikkert at det er betennelse. Hvis det ikke tyder på at det er betennelse får du nok rekvisisjon til røntgen. Men be om MR med en gang, for hvis det er bruskskader så kan det komme frem på MR, men ikke vanlig røntgen (det er ikke sikkert det synes på MR heller, men hvis det er stor slitasje kan det synes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...