Gå til innhold

hunderaser+ problemraser

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Prøv å søk på Norsk Kennel Klub.

Hvis du er bekymret for å få en hunderase med diverse sykdommer, vil jeg anbefale blandingshund. Myyye sunnere dyr!

Eller som dyrelegen sa da jeg var innom nå sist: 75-80 % av alle hundene de har til behandling på klinikken, er rasehunder.

Lykke til med søket!

Ikke som jeg veit, men det hadde igrunn vært interessant.

Det som er sikkert er at noen bikkjer sikler, røyter, og lukter mer enn andre. En MÅ jo ikke nødvendigvis kjøpe akkurat en av de rasene;-) Røyting tåler jeg, men sikling og veldig mye bikkjelukt kan være plagsomt.

Schæfer er bra. Irsk ulvepuddel. Ja... Hvem fler?

Sjekk sidene til Norsk Kennel Klubb for mere info om den enkelte rase. Finnes garantert linker videre til de ulike rasenes interesseklubber der.

http://www.nkk.no

Styr unna superpopulære hunderaser som er innavlet så mye at de er helt ødelagte. Eksempler kan nevnes i fleng; Rottweilere har hofteproblemer, samme med Golden Retrievere og Schäfere.

Utsatte lyter er hofteleddsdysplasi, dårlig syn og blindhet, døvhet og skjelettlidelser.

Andre raser igjen har blitt avlet så mye at de går med konstant øyekatarrer og permanent rennende tårekanaler. For eksempel rasen Pekingneser.

Andre raser er et altfor kort snuteparti blitt satt som idealet, og derved er de avlet frem på en måte som gjør at de har derformerte neseganger og ikke kan puste normalt gjennom nesen.

Velg like gjerne en blandingshund. Mye friskere!

tigertrollet

Det som er sikkert er at noen bikkjer sikler, røyter, og lukter mer enn andre. En MÅ jo ikke nødvendigvis kjøpe akkurat en av de rasene;-) Røyting tåler jeg, men sikling og veldig mye bikkjelukt kan være plagsomt.

Irsk ulvepuddel?? høh.

Har hørt om Irsk vannspaniel og Irsk ulvehund, men.....:-)

Schæfer er ikke bra - en alt for innavlet rase med voldsomt stor forekomst av HD.

"..............."

Annonse

Hovawart verken røyter eller sikler mye. Dvs. den røyter vel to ganger i året, men om man er flink å børste den akkurat i de periodene er det ikke noe problem. Utenom røytingen krever den veldig lite pelsstell, børsting en gang per uke er nok! Ikke lukter det veldig bikkje av hovawart'ene heller, det lukter faktisk såpass lite at jeg stusset over det da vi fikk vår - men helt klart veldig positivt!

I Norsk Hovawart Klubb er det strenge avlsregler, og rasen er veldig frisk. En veldig lav forekomst av HD blant annet. I Norge er det vel bare ca 330 "hoffer", men i Tyskland (der rasen kommer fra), Sverige og Danmark er den mer utbredt. For å få et bredt avlsmateriale henter man ofte inn ulike utenlandske hanner for å unngå problemer med innavl osv. Vår hoffe har en opprinnelig tysk far, og dette er visst eneste kull som skal være med han her i landet.

En flott hunderase, kan anbefales! :-)

Mer info og bilder på

http://www.hovawart.no/rasen.html

http://www.hovawart.no/rasestd.html

http://www.hovawart.no/galleri.html

Sikkert sant. Tenkte mest på lite lukt og sikling. Men det må da finnes seriøse oppdrettere også som driver med schæfere?

Så godt som alle store raser har problemer med hoftene, sammenliknet med små raser. Dette gjelder også blandingshunder.

Undersøkelser fra flere land viser at valper som vokser fort har overhyppighet av HD/AD. Utviklingen og veksten av skjelettet går for fort.

Undersøkelser viser f.eks. at hunder med fri tilgang til mat har overhyppighet av HD sammenliknet med hunder som får regulerte mengder for.

Arv har jo også en del å si, det er jo ikke lov å avle på hunder med middels eller sterk grad av HD.

Dessverre er det en del useriøse oppdrettere, det gjelder samtlige raser. Skal man anskaffe seg hund lønner det seg å gjøre en del undersøkelser først. Avl er vitenskap, noen har nesten dedikert livet sitt til dette fenomenet i hundeverdenen.

Prøv å søk på Norsk Kennel Klub.

Hvis du er bekymret for å få en hunderase med diverse sykdommer, vil jeg anbefale blandingshund. Myyye sunnere dyr!

Eller som dyrelegen sa da jeg var innom nå sist: 75-80 % av alle hundene de har til behandling på klinikken, er rasehunder.

Lykke til med søket!

Selvfølgelig er 75-80 % av hunderasene som behandles rasehunder. Det sier seg selv. Det betyr selvsagt ikke at blandingshunder er tilsvarende friskere.

Tror det er i siste nummer av bladet Hundesport en haug med raser er sammenliknet med hverandre. Der er det også bilder av hver rase, i tilfelle man skulle være i tvil.

Hva har du tenkt å bruke hunden til?

jeg vil ha en stor rolig hund. Som liker å gå tur , bli med rundt omkring, være en del av hverdagen min rett og slett

Sikkert sant. Tenkte mest på lite lukt og sikling. Men det må da finnes seriøse oppdrettere også som driver med schæfere?

Joda, selfølgelig gjør det det. Men rasen i seg selv - i tillegg til en haug med andre raser, burde egentlig fått dø ut, iom. at de er ødelagt via innavl og selektiv avl på naturlige defekter.

".................."

Annonse

jeg vil ha en stor rolig hund. Som liker å gå tur , bli med rundt omkring, være en del av hverdagen min rett og slett

Schæferen min er sånn. Skjønt, rolig og rolig, den er lett å få glad og leken da, ikke mye som skal til. Hjemme er den veldig rolig, sover og slapper av nesten hele tiden. Men er veldig bortskjemt. Ligger ved siden av oss i sofaen og kikker på tv...

Men en schæfer trenger mye mosjon og trim, blir på mange måter en livsstil.

Retrievere er vel kjente som familiehunder. Golden retriever er faktisk helt klart på toppen når det gjelder antall bitt skader på mennesker. Tipper det henger sammen med at folk flest tror alle kan gjøre det de vil med dem uten at hunden sier fra. Det har også her vært en del useriøse oppdrettere som har avlet på dårlig materiale.

Et billig og greit alternativ er selvsagt en blandingshund. Bakdelen er at man ikke alltid vet hva slags hundetype man får her.

Uansett - beregn at den tar mye tid og penger. Den må alltid få lufting og trim. Det koster med vaksiner og ordentlig for. Utstyr koster også, men dette kan man ta litt etterhvert.

Gjest ikke undertegnet

Selvfølgelig er 75-80 % av hunderasene som behandles rasehunder. Det sier seg selv. Det betyr selvsagt ikke at blandingshunder er tilsvarende friskere.

Hva med bullmastiff? En del HD på denne rasen også,men det er det på de fleste store hundraser,så vær veldig nøye med hvilken oppdretter du kjøper fra. Uansett rase. En bullmastiff er rolig,liker å gå lange turer(når den er voksen)og har lettstelt pels.

Gjest ikke undertegnet

Ta deg en tur på www.canis.no. Der kan du lese om masse raser,og diskutere med andre hundeeiere og hundeelskere :)

Joda, selfølgelig gjør det det. Men rasen i seg selv - i tillegg til en haug med andre raser, burde egentlig fått dø ut, iom. at de er ødelagt via innavl og selektiv avl på naturlige defekter.

".................."

Joda, jeg kjenner jo til en viss grad til det. Men jeg har ikke helt oversikt over hvilke raser som er sunne og ikke. Dvs, noen sier seg sjøl... Se på bulldog for eksempel, som stort sett må føde med keisersnitt, på grunn av at de har avla fram et abnormt hue.

Så godt som alle store raser har problemer med hoftene, sammenliknet med små raser. Dette gjelder også blandingshunder.

Undersøkelser fra flere land viser at valper som vokser fort har overhyppighet av HD/AD. Utviklingen og veksten av skjelettet går for fort.

Undersøkelser viser f.eks. at hunder med fri tilgang til mat har overhyppighet av HD sammenliknet med hunder som får regulerte mengder for.

Arv har jo også en del å si, det er jo ikke lov å avle på hunder med middels eller sterk grad av HD.

Dessverre er det en del useriøse oppdrettere, det gjelder samtlige raser. Skal man anskaffe seg hund lønner det seg å gjøre en del undersøkelser først. Avl er vitenskap, noen har nesten dedikert livet sitt til dette fenomenet i hundeverdenen.

Jeg fatter ikke at noen i det hele tatt vurderer innavl, men i hundekretser er det jo faktisk en realitet. Linjeavl er jo hakket bedre, men såvidt jeg skjønner er det da søskenbarn det er snakk om, og det er jo ikke bra det heller.

Irsk ulvehund er en flott rase, men når de avler på størrelse, og får fram unaturlig store bikkjer, så får jo det helsemessig uheldige konsekvenser, som du nevner.

Broren min har en wheaten terrier. Det trur jeg er en ganske sunn rase.

Hovawart verken røyter eller sikler mye. Dvs. den røyter vel to ganger i året, men om man er flink å børste den akkurat i de periodene er det ikke noe problem. Utenom røytingen krever den veldig lite pelsstell, børsting en gang per uke er nok! Ikke lukter det veldig bikkje av hovawart'ene heller, det lukter faktisk såpass lite at jeg stusset over det da vi fikk vår - men helt klart veldig positivt!

I Norsk Hovawart Klubb er det strenge avlsregler, og rasen er veldig frisk. En veldig lav forekomst av HD blant annet. I Norge er det vel bare ca 330 "hoffer", men i Tyskland (der rasen kommer fra), Sverige og Danmark er den mer utbredt. For å få et bredt avlsmateriale henter man ofte inn ulike utenlandske hanner for å unngå problemer med innavl osv. Vår hoffe har en opprinnelig tysk far, og dette er visst eneste kull som skal være med han her i landet.

En flott hunderase, kan anbefales! :-)

Mer info og bilder på

http://www.hovawart.no/rasen.html

http://www.hovawart.no/rasestd.html

http://www.hovawart.no/galleri.html

Har sett de før også. Fine bikkjer:-) Hva synes du om temperament og personlighet og sånn da?

Irish Softcoated Wheaten Terrier (ja, den heter faktisk det!)

Kjempeflott, mellomstor rase med nydelig, gyllen pels som ikke røyter (den bør dog klippes en gang eller to pr. år) ikke utpreget lukt og ellers en skikkelig kosebamse!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...