Gemini Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Har sett de før også. Fine bikkjer:-) Hva synes du om temperament og personlighet og sånn da? Rasen er veldig selvstendig, og utfordrer deg allerede fra den er 8 uker...! Noe som betyr at det er mye jobb med hverdagslydighet mm spesielt de par første årene... Det finnes her som med alle andre raser individuelle forskjeller, noen mer strie eller rolige enn andre. Vi har nok fått en av de mer strie eksemplarene av rasen... ;-) Vår herlige "lille" valp på drøyt 9 måneder, 67 cm og 34 kg er sta, rampete, selvstendig, leken, lydig, ulydig, sjarmerende og ofte veldig kosete... Stappfull av personlighet med andre ord! Også er han "såååååååå søt" da (ifølge omtrent alle vi møter), og er veldig tillitsfull og glad for å bli kjent med alle vi møter på vår vei, både tobente og firbente. De "voksne" hovawartene jeg har møtt er gjerne fortsatt lekne og glade hunder, men selvsagt roligere av seg enn en vilter valp midt i kjønnsmodningen (les: puberteten... *s*). Og alt dette fra en tidligere vanvittig hunderedd Gemini... :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100204-hunderaser-problemraser/page/2/#findComment-569230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Rasen er veldig selvstendig, og utfordrer deg allerede fra den er 8 uker...! Noe som betyr at det er mye jobb med hverdagslydighet mm spesielt de par første årene... Det finnes her som med alle andre raser individuelle forskjeller, noen mer strie eller rolige enn andre. Vi har nok fått en av de mer strie eksemplarene av rasen... ;-) Vår herlige "lille" valp på drøyt 9 måneder, 67 cm og 34 kg er sta, rampete, selvstendig, leken, lydig, ulydig, sjarmerende og ofte veldig kosete... Stappfull av personlighet med andre ord! Også er han "såååååååå søt" da (ifølge omtrent alle vi møter), og er veldig tillitsfull og glad for å bli kjent med alle vi møter på vår vei, både tobente og firbente. De "voksne" hovawartene jeg har møtt er gjerne fortsatt lekne og glade hunder, men selvsagt roligere av seg enn en vilter valp midt i kjønnsmodningen (les: puberteten... *s*). Og alt dette fra en tidligere vanvittig hunderedd Gemini... :-) Ang. dette med friske og mindre raser, og god og dårlig avl, så har jeg sett at Hovawart har blitt trukket fram som et positivt eksempel for annen rase-oppdrett, nettopp pga. veldig lite HD og annen sykdom. Hovawart-valper som formidles via www.hovawart.no sine valpesider, er godkjent av klubbens avlsråd. Avlsbestemmelsene og liste over godkjente avlshanner er lagt ut på www.hovawart.no. En annen ting med hovawart'er er at de med fordel kan få oppgaver, de liker å "jobbe", kan fx brukes til ettersøk/ blodspor/ redningshund og sikkert mye mer! Ellers elsker de å være med overalt der eier/familie er... Om du vil se bilder av vår "hoffe" samt stamtavla hans, kan du sende meg en mail på [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100204-hunderaser-problemraser/page/2/#findComment-569253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Ang. dette med friske og mindre raser, og god og dårlig avl, så har jeg sett at Hovawart har blitt trukket fram som et positivt eksempel for annen rase-oppdrett, nettopp pga. veldig lite HD og annen sykdom. Hovawart-valper som formidles via www.hovawart.no sine valpesider, er godkjent av klubbens avlsråd. Avlsbestemmelsene og liste over godkjente avlshanner er lagt ut på www.hovawart.no. En annen ting med hovawart'er er at de med fordel kan få oppgaver, de liker å "jobbe", kan fx brukes til ettersøk/ blodspor/ redningshund og sikkert mye mer! Ellers elsker de å være med overalt der eier/familie er... Om du vil se bilder av vår "hoffe" samt stamtavla hans, kan du sende meg en mail på [email protected] Pokker så mye jeg glemmer å få med... :-) Det poengteres i tråden her at alle store raser har problemer med hofter/skjelett, og må da få skyte inn at det er viktig at de ikke vokser for fort. Det finnes spesielt valpefôr tilpasset for store hunderaser, som skal være med å bidra til at de ikke vokser fortere enn skjelett og muskulatur klarer å henge med på. Å ikke overbelaste (trene/mosjonere) hunden for hardt inntil den er utvokst og ferdig utviklet i muskulaturen er også viktig. Disse tingene hjelper i mindre grad dersom hunden har anlegg for sterk grad av HD, men kan være avgjørende for om en hund får svak HD eller er HD-fri. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100204-hunderaser-problemraser/page/2/#findComment-569256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iznogood Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Pokker så mye jeg glemmer å få med... :-) Det poengteres i tråden her at alle store raser har problemer med hofter/skjelett, og må da få skyte inn at det er viktig at de ikke vokser for fort. Det finnes spesielt valpefôr tilpasset for store hunderaser, som skal være med å bidra til at de ikke vokser fortere enn skjelett og muskulatur klarer å henge med på. Å ikke overbelaste (trene/mosjonere) hunden for hardt inntil den er utvokst og ferdig utviklet i muskulaturen er også viktig. Disse tingene hjelper i mindre grad dersom hunden har anlegg for sterk grad av HD, men kan være avgjørende for om en hund får svak HD eller er HD-fri. Ikke alle store raser har problemer med hofter/skjelett. Mynderasene har ikke påvist hd såvidt meg bekjent. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100204-hunderaser-problemraser/page/2/#findComment-569265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.