Gå til innhold

Teit å gi gave eller blomster til psykiatere?

Anbefalte innlegg

Gjest Frøken Blomst

Hvordan vil terapauter reagere på gaver eller blomster fra klientene? Jeg har tenkt å gi psykiateren min en liten blomst som takk for at hun har holdt ut med meg i to år. Jeg har aldri gitt en slik påskjønnelse, men har veldig lyst nå som jeg føler hun har hjulpet meg så mye det siste året. Kjenner virkelig bedring.

Er dette teit eller unødvendig? Jeg har nemlig hørt at terapauter bør være ytterst skeptisk/forsiktig med å motta gaver/påskjønnelser/tjenester fra klientene sine. Noen som vet hvorfor, forresten?

Fortsetter under...

Man er vel redd for at pasienten skal føle at det er en slags PLIKT - de gjør jo bare jobben sin. MEN jeg synes det er kjempekoselig og av og til få en påskjønnelse for godt utført jobb! Jeg ville gjort det dersom jeg følte det var riktig, og har gjort det i andre sammenhenger - bl.a. til fastlegen min som holdt ut med meg i mitt svangerskap!

Annonse

Gjest HHarald

Jeg mener at min kusine strikket genser til sin psykiater for en tid tilbake. Har ikke hørt noe om at den ble dårlig mottatt.

Tuller du? Det var rett og slett litt morsomt..... Strikket en hel genser? Slikt tar tid!

Hehe, kanskje du ikke har hørt noe nettopp fordi den ble dårlig mottatt???

Gjest lis@bet

Det re jeg helt sikker på at terapeuten din ville blitt kjempeglad for!

Jeg jobber selv innen helsesektoren og opplever stadig at folk kommer med blomster og et lite kort for å takke for god hjelp og støtte. De blir veldig glade og stolte for det hos oss hvertfall, selv om dette ikke er psykiatere.

Gjest Frøken Blomst

Det re jeg helt sikker på at terapeuten din ville blitt kjempeglad for!

Jeg jobber selv innen helsesektoren og opplever stadig at folk kommer med blomster og et lite kort for å takke for god hjelp og støtte. De blir veldig glade og stolte for det hos oss hvertfall, selv om dette ikke er psykiatere.

Tror du det? Da tror jeg nemlig at jeg kjøper en liten blomst! Men har vært litt redd for at hun skal tolke det feil...

Får jeg spørre om hva du jobber som?

Mvh

Tror du det? Da tror jeg nemlig at jeg kjøper en liten blomst! Men har vært litt redd for at hun skal tolke det feil...

Får jeg spørre om hva du jobber som?

Mvh

Du trenger kanskje ikke kjøpe hele blomsterbutikken, men skjønner godt at du har lyst å gi henne en blomst. Slike folk blir jo viktige i livet. Man sitter jo og forteller dem det meste og verste! Da er det klart man blir glad i dem. Tror hun blir glad for en blomst. De er jo tross alt en form for mennesker, disse psykiaterne også.

Gjest en psykolog

Du trenger kanskje ikke kjøpe hele blomsterbutikken, men skjønner godt at du har lyst å gi henne en blomst. Slike folk blir jo viktige i livet. Man sitter jo og forteller dem det meste og verste! Da er det klart man blir glad i dem. Tror hun blir glad for en blomst. De er jo tross alt en form for mennesker, disse psykiaterne også.

"De er jo tross alt en form for mennesker, disse psykiaterne også."

He he, takk for den, Tod, det var da godt å høre!

Ellers er jeg enig med dem som sier at en terapeut sikkert vil sette pris på blomster, ved en milepæl eller avslutning av en terapi. Det gjør ihvertfall jeg! (og husk at en bukett markblomster du har plukket selv,kan gi like mye glede!)

Derimot hvis en klient begynte å gi meg blomster/gaver veldig ofte, vil jeg begynne å undres om klienten føler en unødig takknemlighetsGJELD, føler hun BØR gi noe osv. (Og da ville jeg prøve å ta det opp med klienten.) Tross alt gjør jeg jo bare jobben min!

Større gaver, dvs andre ting enn blomster, konfekt, eller småting som klienten har tegnet/laget selv, ville jeg heller ikke følt meg så komfortabel ved å få. (Jeg ville feks. ikke følt meg komfortabel ved at klienten strikket en genser til meg, som noen nevner i et eksempel her).

Gjest bebba

Hvorfor ikke?

Jeg synes rett og slett at forhold imellom klient/pasient og terapeut/lege ikke skal privatiseres for mye. Å gi en liten blomst som ikke koster noe særlig er greit nok, men å strikke en genser ville jeg ikke gjort til hvem som helst. Det er et tegn på spesielt forhold. I min jobb som lærer eller spesialpedagog setter jeg pris på små omtanke når skoleåret er slutt eller en elev slutter, men hvis det blir for dyrt er det ubehagelig. Jeg har selv aldri tenkt på å gi legen min en gave, synes det virker helt merkelig å rekke en gave frem for så å ta frem lommeboken og betale for timen.

Annonse

Tuller du? Det var rett og slett litt morsomt..... Strikket en hel genser? Slikt tar tid!

Hehe, kanskje du ikke har hørt noe nettopp fordi den ble dårlig mottatt???

Tror ikke den ble dårlig mottatt. Jeg tuller ikke. Tid er vel det hun har nok av. Hun er ikke på Internett og DOL, skjønner du...........og er dessurten trygdet.

Gjest Frøken Blomst

Tror ikke den ble dårlig mottatt. Jeg tuller ikke. Tid er vel det hun har nok av. Hun er ikke på Internett og DOL, skjønner du...........og er dessurten trygdet.

hehe. oki. ja DOL tar sin tid...... men jeg kan ikke å strikke uansett....

God påske! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...