Gå til innhold

FU: Hva betyr 9. april for deg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kom ikke på hvilken dag det var, før jeg så denne påminnelsen, så datoen kan ikke bety så mye for meg.

9. april 1940 var min far på rep.øvelse. Han og noen andre ble tatt til fanger og satt i fangenskap ca en mnd. Far snakket ikke om denne opplevelsen; jeg fikk vite det av læreren et par 10-år senere, da vi hadde om krigen på skolen.

Annonse

Ørkenvandreren

De årene jeg var i force'n, var det både markering og ettertanke den dagen.

Men det er snart 10 år siden jeg trådte av, så nå har det mer eller mindre blitt en helt vanlig dag.

I tillegg visker tiden ut minner og erfaringer, hvilket er synd. For da blir det etterhvert slik at hver generasjon gjør de samme tabbene.

De årene jeg var i force'n, var det både markering og ettertanke den dagen.

Men det er snart 10 år siden jeg trådte av, så nå har det mer eller mindre blitt en helt vanlig dag.

I tillegg visker tiden ut minner og erfaringer, hvilket er synd. For da blir det etterhvert slik at hver generasjon gjør de samme tabbene.

Ja, hver generasjon sin krig.

I går kastet norske skoleungdommer stein på Stortinget og den amerikanske ambasaden i protest mot krigen i Irak mot Saddams diktatoriske regime.

I dag er det årsdagen for når Norge havnet under hælen på en annen diktator og opplevde i fem år hvordan Iraks folk har hatt det i årtier. Jeg er sikker på at de som "opplevde" krigen, men som nå er døde eller eldgamle, generellt stiller seg mer positive til Irak-krigen, enn dagens unge som knapt vet betydningen av 9. april i norsk historie.

Annonse

En skammens dag for norsk forsvarspolitikk i mellomkrigstiden.

Hadde vi vært en smule forberedt, hadde tyskerne holdt seg unna.

Vi må huske dagen og lære av historien. Dessverre ser det ut til at Forsvaret lider samme skjebne igjen i disse dager.

Vi vet aldri når en spent situasjon dukker opp igjen, og det å bygge opp et troverdig forsvar igjen tar flere år.

Ja, hver generasjon sin krig.

I går kastet norske skoleungdommer stein på Stortinget og den amerikanske ambasaden i protest mot krigen i Irak mot Saddams diktatoriske regime.

I dag er det årsdagen for når Norge havnet under hælen på en annen diktator og opplevde i fem år hvordan Iraks folk har hatt det i årtier. Jeg er sikker på at de som "opplevde" krigen, men som nå er døde eller eldgamle, generellt stiller seg mer positive til Irak-krigen, enn dagens unge som knapt vet betydningen av 9. april i norsk historie.

At de som opplevde krigen generelt stiller seg mer positive til krig tror jeg svært lite på. Det gjelder i hvertfall ikke de jeg kjenner som opplevde krigen. De er sterkt mot den pågående krigen og alle andre kriger, fordi de vet at krig er ødeleggelse, død og årelang lidelse for vanlige mennesker uansett hva slags "gode" grunner lederne hevder å ha.

Hello Kitty

jeg er en vidergående-elev og vil bare si det at jeg har ikke lært noenting om 9.april, og dens betydning for norsk historie er for meg en overraskelse. Det er ikke min feil, men om det er sånn som dere sier, håper jeg virkelig den er på dette eller det neste års pensum i historie (jeg studerer forøvrig dette året i utlandet...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...