Gå til innhold

Vokgryte, kan noen hjelpe meg med oppskrift?

Anbefalte innlegg

Gjest matglad

Har kjøpt inn svinekjøtt og mye gode ferske grønnsaker. kan noen hjelpe meg med oppskrift på en god vokgryte. Er glad i krydder, men vet ikke hva som skal være i. Skal alt stekes eller? Skal det være væske i? ovs. PS har bare vanlig stekepanne, men regner med det går ann å voke i den også?

Fortsetter under...

Sånn pleier jeg å gjøre det:

Stek kjøttet først. Legg det til side og stek grønnsakene hurtig, og legg så kjøttet oppi igjen. Det er nok ikke nødvendig å ta ut kjøttet først, men jeg gjør det fordi jeg synes det blir så lite plass i panna. Jeg bruker som regel ikke væske, og krydrer oftest slik (thai): ingefær, koriander, chili, lemonleaves (til nød sitrongress), østerssaus, kanskje litt grønn/rød curry. Hvis jeg bruker væske tar jeg kokosmelk. Og har ris til.

Hvis du ikke ønsker slik krydring er det bare å bruke fantasien, bruk det du liker. Ellers finnes det endel gode små kryddersauser i en-pakninger å få kjøpt i merket Blue Dragon. Rød curry-saus derfra er ganske god ihvertfall, men det selvsagt er best å krydre selv.

Kinesisk krydring har jeg ikke særlig peil på -er mest glad i sør-asiatisk selv. Men wok kan du gjøre helt etter din egen smak uansett. Prøv deg frem og kikk litt i hyllene i gode matbutikker, det er masse godt i "eksotisk"-hyllene du kan bruke.

laguna1365380434

Jeg pleier å lage en enkel saus( etter at kjøtt og grønnsaker er frest vel og merke) Som inneholder ca følgende:

Naturell youghurt

Buljong( korrensponderene med gen innhold)

Hvitløk(fersk og hakket, men pulver går i nødsfall)

Hakket chili eller jalapeno peppere.

Sitron/Lime

koriander

Cayenne evt andre peppere

Limeblader.

Salt

Mer eller mindre. Trekk fra det du ikke vil ha legg til det du liker.

Når det nærmer seg servering hiver jeg gjerne i reker. Det er godt sammen med svinekjøtt.Men de blir sinnsykt seige om du tar de i før maten er klar..

Grunnen til at det heter WOK er at man bruker en wok gryte når man tilbereder maten. På grunn av fasongen får du stekt maten jevnt og raskt slik at du bevarer sprøheten i grønsaker og saften i kjøttet. I en vanlig stekepanne vil du bare steke den som vanlig.

Billig wok (tynn, gjerne av stål eller aluminium) eller elektrisk wok er ikke noe å ha på. En skikkelig wok skal være tung og av tjukt støpejern slik at varmen brer seg jevnt.

Etter å ha prøvd forskjellige varianter endte vi opp med en LeCruiset støpejerns wok til rundt tusenlappen, den anbefales virkelig!

Vil anbefale deg boken "Hot wok", der står alt du trenger å vite, og den har masse gode oppskrifter. Du finner også en del om du søker etter "wok" i f.eks google. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...