Gå til innhold

Endre matvanene?

Gjest Raffine

Anbefalte innlegg

Gjest Raffine

Jeg har gått opp fem kilo siden jul, og trives ikke i det hele tatt. Klærne er blitt trange, og jeg føler meg uattraktiv, og humøret synker.

Det verste er at jeg ikke har motivasjon til å slanke meg igjen.

Jeg er så tom for energi, og det eneste jeg har lyst til å gjøre når jeg kommer hjem fra skolen er å kjøre i meg masse snop og tilbringe resten av kvelden foran tv-en.

Tidligere trente jeg ca. 3 ganger i uka, spiste sunt og variert og hadde en mye mer positiv innstilling til livet.

Hvordan skal jeg greie å snu trenden? Jeg bestemmer meg hver kveld for å skjerpe meg, men det resulterer bare i skuffelser på skuffelser... Og jo mer skuffet jeg blir, jo mer deprimert blir jeg. Og jo mer deprimert jeg blir, jo mer spiser jeg.

ARGH! Hjelp meg noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Start skritt for skritt. Ikke gjør altfor store endringer på en gang, det holder sjelden i lengden. F.eks begynn med en bra frokost, og hold på den vanen. Begynn å drikke mye vann, og hold på den vanen. Kutt ned til en eller to godte-dager i uken, og hold på det, osv. Kanskje du kan begynne med noe lett trening, gå turer, gjøre noen styrkeøvelser hjemme, bare sånn bittelitt. Så kommer du nok i siget igjen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raffine

Start skritt for skritt. Ikke gjør altfor store endringer på en gang, det holder sjelden i lengden. F.eks begynn med en bra frokost, og hold på den vanen. Begynn å drikke mye vann, og hold på den vanen. Kutt ned til en eller to godte-dager i uken, og hold på det, osv. Kanskje du kan begynne med noe lett trening, gå turer, gjøre noen styrkeøvelser hjemme, bare sånn bittelitt. Så kommer du nok i siget igjen.

:)

Hørtes fornuftig ut, men problemet er bare at jeg er så utålmodig!!! Jeg starter gjerne en dag med ingen frokost, for så å spise et par skiver til lusj, og dereter hive meg over godteskåla når jeg kommer hjem. Og nedturene blir mange...

Jeg skal prøve å følge opp rådet ditt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kjenner meg så godt igjen! Nå er jeg endeling (etter en pause på 2 år!) kommet igang selv.

Første kommentar: Spis frokost. Uansett. Hvis ikke setter du ikke igang forbrenningen din om morgenen, og da mister du i allefall ikke vekt! Om du gjør det, er det fordi du klarer å la være å spise noe, og da er det jo bare muskler du taper, ikke fett.

For det andre: Du la ikke på deg på en uke, og du går ikke ned igjen på en uke. Du kommer til å ha det myye bedre gjevnt over hvis du godtar det, og spiser noe godis, men prøver å skape gode vaner. Da slipper du å bli så innmari skuffa hver gang du sprekker, og i tillegg slipper hele dagen å dreie seg om mat! Det er ingen grenser for hvor mange unntak man kan ha, bare bunnvanene stort sett er greie!

Og til sist: Prøv å gjøre noe av den treningen du gjorde før - hvis du synes det er gøy. Jeg synes aerobic er veldig morsomt, og får vel etter hvert strammere kropp, men mest av alt får jeg mer energi og blir gladere.

Generelt er det sånn for meg at dess mer jeg fokuserer på mat og hva jeg bør og ikke bør - dess flere usunne ting gjør jeg!

Håper du får noe ut av all bablingen min, og lykke til!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...