Gå til innhold

Bør jeg erstatte skateboardet?

Anbefalte innlegg

Min sønn på 14 år og hans kamerat skatet på gårdplassen igår.

De hjalp meg å fylle inn i bilen ting og tang, og satt og så på at jeg kjørte avgårdet.

Så smalt det skikkelig, og jeg hadde kjørt over brettet til kameraten. Det lå enten under eller forann bilen, jeg hadde ikke sett det.

Først ble jeg forbannet, da bilen skal selges og jeg fryktet skader under. Dette sjekkes på verksted idag. Kameraten sa bare at der er ok, men jeg tror ikke han turde annet - da han nok så min reaksjon.

Men nå lurer jeg, bør jeg erstate brettet eller tilby med å betale halve?

Hva er det rette her?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/100413-b%C3%B8r-jeg-erstatte-skateboardet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• musikeren

15

• SierDuDet

5

• KaVa

4

• favn

4

Mest aktive i denne tråden

Selvsagt bør du erstatte brettet! Det er sjåførens ansvar å sjekke om det ligger noe foran eller under bilen.

At en 14-åring bør passe bedre på sakene sine, er en helt annen historie, og skal ikke påvirke det faktum at det var DU som ødela brettet, du må erstatte hele brettet!

Jeg synes det er riktig at du erstatter hele eller deler av det. Snakk i alle fall med foreldrene, kanskje blir dere enige om noe. Om det er riktig å kjøpe ett helt nytt til han så lenge det kanskje var ett gammel ett kan selvsagt diskuteres, men ikke knip på det. Det er noe du og foreldrene kan bli enige om.

Det verste jeg vet med slik er at det er noen som driter i det og man hører ikke ett ord fra de som gjør noe sånt som deg. Det er så jævlig dårlig gjort. Ta som sagt kontakt med foreldrene hans og bli enige om noe. Opptre ærlig og redelig, det vil du tjene på i det lange løp og du vil ha det bedre selv også.

Annonse

Jøss, er det noe å lure på. Det er jo du som kjørte bilen. Du får betale ja, noe annet er jo helt uhørt.

Tenk om det hadde vært en unge bak - kikker du ikke etter?

Først; Jeg rygget ikke! Jeg kjørte framover.

Sjekker du alltid under bilen for å se om det ligger en unge der?

Brettet burde erstattes av deg. Stakkart fattige lille 14åring, som først får huden full av kjeft fra deg, så må han hjem og fortelle at brettet er ødelagt.

Skjerp deg, eller gi fra deg sertvikatet, er min oppfordring:)

Jeg kjeftet ikke! Står det noe som helst i mitt innlegg som tilsier at jeg kjeftet??

Jeg skriver at han SÅ min reaksjon.

Igjen; Hvor mange sjekker under bilen om noe ligger der før de kjører avgårde?

Gjest rakle rakel

Uansett, er det ditt ansvar som sjåfør. Om du rygger eller ikke.

Jeg hadde en lignende situasjone en gang, kjørte over ryggsekken til en nabo, sekken ble selvsagt erstattet og vel så det.

Ha en flott da

Annonse

Deling. Dumt av han å legge brettet fra seg på en sånn måte, og uoppmerksomt av deg å kjøre over det. Så kommer det også litt an på hvor godt brukt brettet var.

Takker for et fornuftig innspill.

Jeg snakket med min sønn idag før han gikk på skolen, og vi ble enige om å snakke med kameraten etter skoletid idag.

Så jeg skulle ta kontakt (selvfølgelig), men var noe usikker på hva jeg burde tilby her.

Hvor godt brettet var brukt, vet jeg ikke. Men det var bare selve platen som ble ødelagt, hjul og trøkkere kan brukes igjen.

Vi får se hva hans foreldre synes og.

Gjest rakle rakel

Jeg kjeftet ikke! Står det noe som helst i mitt innlegg som tilsier at jeg kjeftet??

Når noen skriver at de ble forbanna, går jeg ut fra at fler en deg oppdaget det ja. Som sagt, jeg var ikke der, men det var nå du som skrev at du ble forbanna og at gutten så din reaksjon, ikke meg;-)

Ha en god formiddag. By the way, av overskriften virket det ikke klokke klart at du var villig til og erstatte boardet, og i dette tilfelle, burde det ikke vært noen tvil-

Nei. Jeg sjekker ikke alltid under bilen, men jeg tar all evnt. skyld på meg:)

Ulv I Faarikaal

Siden brettet sto stille, er det du som er ansvarlig, forsikringen dekker skaden, men du må betale egenandel.

Forskringen dekker skader på andre og tredjemann, unasett om det er et gjerde, en sykkel eller et rullebrett.

Det lønner seg neppe å la forsikringen dekke.

Hva du blir enig med bretteieren om er en annen sak.

Du visste ikke om det var noe under eller foran bilen, før etterpå, så det kunne du ikke vite da det smalt.

Om jeg sjekker? Ja faktisk så gjør jeg det.

Det som også slo meg ved innlegget ditt, var at du tydeligvis var mer opptatt av hvordan det hadde gått med bilen, enn hva du faktisk hadde kjørt over.

Så setter du bilen på verksted, for å sjekke om det er skader - noe som slettes ikke er billig. Da burde du jammen ha penger nok til å erstatte skateboardet til guttungen, som på forhånd også hadde hjulpet deg å lempe saker å ting inn i bilen din.

Det er min mening.

Takker for alle svar!

Det er jo ganske tydelig at jeg har erstatningsansvaret, og det synes jeg er helt ok... ikke forstå noe annet.

Beklager at overskriften kunne gi uttrykk for at jeg ønsket å ..drtite i mitt ansvar.

Ikke noe skader på bilen, som skulle på verksted og NAF kontroll idag pga. at den skulle selges (Dyrt nok, men jeg klarer nok å få råd til et brett og)

Selv om jeg bor isolert oppi skogen, skal jeg alltid sjekke under bilen, forann bilen og bak bilen før jeg kjører avgårde... itilfelle noen skulle ha lagt noe under den... og ikke informert meg om det.

Jeg skal seriøst vurdere å lever fra meg førerkortet og :-)

Håper dere alle får en fin og skadefri dag:o)

Jeg gjør det, stort sett. Det ble vi innprentet på kjøreskolen, og siden har jeg faktisk gjort det. Med unntak av én gang, da jeg var vanvittig trøtt og stresset, og hentet ungene i barnehagen og skolen. Jeg var bare opptatt av å pakke dem i bilen og få dem til å høre etter meg, deretter satte jeg meg irritert i bilen og rygget - rett inn i en temmelig ny Mercedes...

Flaut, ja! Dyrt ble det og. Nesten 9000 kroner koster det å erstatte en sprukket skjerm og to knøttsmå striper i lakken på en Mercedes av den typen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...