Gå til innhold

Bil: jeg selger bilen og årsavgift er betalt av meg

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Bilen ble annonsert uten å tilby den med årsavgift betalt den 15.3. Jeg tenker å skrive i kontrakten at kjøper får årsavgiften mot at summen brukes til å reparere evt småfeil som måtte oppdages. Bilen er nettopp EU-godkjent og evt småfeil er synlige. Jeg har skrevet ned alle feil jeg vet om i kontrakten.

Noen tips ?

Det siste jeg vil er å få folk rekende på døra og klage. Jeg ville heller gitt bort bilen hvis jeg mistenkte det. 20.000 er ikke så mye at det gjør noe. En ny koster jo 15 ganger så mye.

Fortsetter under...

Dette med årsavgiften er en triviell sak du bør forbigå i stillhet.

For å si det på en annen måte: Nye forskrifter hos Tollvesenet gjør at den som eier bilen 1. januar i avgiftsåret står ansvarlig for å betale den okke som.

Så om du hadde solgt bilen uten årsavgift, og kjøper hadde vært misfornøyd med noe, kunne han latt være å betale på pur F - og du hadde da fått betalingsoppfølging fra Tollvesenet.

Så lenge du også selger bilen som EU-godkjent, og har listet opp andre feil/mangler, har du ditt på det tørre egentlig. Skal du være 110% sikker, så bruk standardkontrakten, kryss av på at bilen selges i den stand den er, la kjøper se over bilen og la h*n krysse av på at bilen er besiktiget.

Ulv I Faarikaal

Dette med årsavgiften er en triviell sak du bør forbigå i stillhet.

For å si det på en annen måte: Nye forskrifter hos Tollvesenet gjør at den som eier bilen 1. januar i avgiftsåret står ansvarlig for å betale den okke som.

Så om du hadde solgt bilen uten årsavgift, og kjøper hadde vært misfornøyd med noe, kunne han latt være å betale på pur F - og du hadde da fått betalingsoppfølging fra Tollvesenet.

Så lenge du også selger bilen som EU-godkjent, og har listet opp andre feil/mangler, har du ditt på det tørre egentlig. Skal du være 110% sikker, så bruk standardkontrakten, kryss av på at bilen selges i den stand den er, la kjøper se over bilen og la h*n krysse av på at bilen er besiktiget.

Jeg leser at både ny og gammel eier er solidarisk:

Registrert eier av kjøretøyet ved årsskiftet er ansvarlig for at avgiften blir betalt det gjeldende året. Hvis kjøretøyet selges, blir både tidligere og ny eier ansvarlig.

Særdeles bombastisk, ulogisk, lite regnskapsmessig og lite vennlig skatt det der. Har hørt at avgiften er foreslått avregnet ved omregistrering pr mnd, og egentlig eier i perioden blir ansvarlig. Du kan altså da eie/ha en bil i en mnd og betale for det i stedet for opptil et helt år.

Den irriterende skatten er levninger fra den tida AP mente at bil var et litt unødvendig luksusgode og ikke hadde så mye tilovers for bileiere. Unntatt å skattlegge dem selvsagt. Jeg husker i 70-åra da vi sto i endeløse køer på gamle bilsakkyndige i Geitmysrveien, og det kunne ta timer med køståing i flere luker for å få registrert en bil.

Bare halve bilavgiftene på 40 mrd pr år blir brukt til veier og veiformål.

Jeg leser at både ny og gammel eier er solidarisk:

Registrert eier av kjøretøyet ved årsskiftet er ansvarlig for at avgiften blir betalt det gjeldende året. Hvis kjøretøyet selges, blir både tidligere og ny eier ansvarlig.

Særdeles bombastisk, ulogisk, lite regnskapsmessig og lite vennlig skatt det der. Har hørt at avgiften er foreslått avregnet ved omregistrering pr mnd, og egentlig eier i perioden blir ansvarlig. Du kan altså da eie/ha en bil i en mnd og betale for det i stedet for opptil et helt år.

Den irriterende skatten er levninger fra den tida AP mente at bil var et litt unødvendig luksusgode og ikke hadde så mye tilovers for bileiere. Unntatt å skattlegge dem selvsagt. Jeg husker i 70-åra da vi sto i endeløse køer på gamle bilsakkyndige i Geitmysrveien, og det kunne ta timer med køståing i flere luker for å få registrert en bil.

Bare halve bilavgiftene på 40 mrd pr år blir brukt til veier og veiformål.

Det offentlige og AP liker bileiere. Tildels veldig godt.

Ved siden av røykerne, er de en av de viktigste melkekuene når statsbudsjettet planlegges...

Ulv I Faarikaal

Det offentlige og AP liker bileiere. Tildels veldig godt.

Ved siden av røykerne, er de en av de viktigste melkekuene når statsbudsjettet planlegges...

Synd at mafiaen selger en tredel av røyken i dette landet og _minst_ halvparten av alkoholen. 5-6000 mennesker i dette landet er beskjeftiget med ulovlig sprit og røyk.

minst 100.000 liter ren prit over grensa hver dag, nok til en halvflaske pr dag til hele Akershus befolkning med stort og smått.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...