Gjest Erstatningspliktig? Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Jeg leste innlegget til Ilse lenger ned her, og lurer på følgende. Vi har en 9-årig nabogutt som trolig har adhd. Han er mye hos oss. For noen måneder siden fikk han briller,som han tar av og på hele tiden og er veldig uforsiktig med dem. Han går ned på alle fire og leker en lek med vår ettåring,som går ut på at hun skal prøve og få tak i brillene hans. Jeg ber han reise seg opp og slutte med det der. Han hører ikke etter. Jeg sier at hvis brillene hans blir ødelagt nekter jeg og kjøpe nye til han. Da blir han rasende og sier at hvis mitt barn ødelegger brillene hans, må vi kjøpe nye. Kjenner moren så godt at jeg vet at at hun også ville forlang det. Har til nå vært sikker på at det ikke er mitt ansvar. Men hvis det er tilfelle, vet jeg jammen ikke om jeg tør å ha han her mer, for en dag går det helt sikkert gæærnt. Hva mener dere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100449-har-jeg-erstatningsansvar-i-dette-tillfelle/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Jeg synes det er helt annen historie enn den lenger ned.. Han var hjelpsom jo og det hele var en ulykke. Denne gutten risikerer jo brillene med vilje og har blitt advart.. Har du noen forpliktelser ovenfornaboungen da? Hvis sneipen er så ikke hører på deg og du ikke er venninne med moren, skjønner ikke jeg hvorfor han er hos deg i det hele tatt..? En 9 åring og en 1 åring er vel ikke naturlige lekekamerater? Hvis en eller annen oppløpen nabounge kom inn her og ødela tingene sine med viten og vilje skulle det mye til for at jeg skulle betale det.. Hvis jeg derimot ved ett ulykkestilfelle hadde ødelagt noe, feks i bakhagen her, hadde jeg blitt veldig lei meg og erstattet så fort som råd er. Og beklaget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100449-har-jeg-erstatningsansvar-i-dette-tillfelle/#findComment-569607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Erstatningspliktig? Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Jeg synes det er helt annen historie enn den lenger ned.. Han var hjelpsom jo og det hele var en ulykke. Denne gutten risikerer jo brillene med vilje og har blitt advart.. Har du noen forpliktelser ovenfornaboungen da? Hvis sneipen er så ikke hører på deg og du ikke er venninne med moren, skjønner ikke jeg hvorfor han er hos deg i det hele tatt..? En 9 åring og en 1 åring er vel ikke naturlige lekekamerater? Hvis en eller annen oppløpen nabounge kom inn her og ødela tingene sine med viten og vilje skulle det mye til for at jeg skulle betale det.. Hvis jeg derimot ved ett ulykkestilfelle hadde ødelagt noe, feks i bakhagen her, hadde jeg blitt veldig lei meg og erstattet så fort som råd er. Og beklaget. Jeg har en niåring jeg også skjønner du. De går i samme klasse. Gutten har gått inn og ut hos oss siden han var liten. Og jeg er glad i han, til tross for at han har problemer.Og det at han ikke forstår forskjell på rett og galt, kan skyldes at han trolig har en sykdom. De er skjelden hos han fordi hans mor ofte blir sint og kaster dem på dør.Min sønn er redd henne. Jeg vil gjerne at han skal ha det bra her hos oss, men jeg har ikke råd til å erstatte brillene hans. Unnskyld at jeg ikke fortalte deg alt på en gang, og unnskyld hvis jeg provoserte deg på noen måte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100449-har-jeg-erstatningsansvar-i-dette-tillfelle/#findComment-569617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Jeg har en niåring jeg også skjønner du. De går i samme klasse. Gutten har gått inn og ut hos oss siden han var liten. Og jeg er glad i han, til tross for at han har problemer.Og det at han ikke forstår forskjell på rett og galt, kan skyldes at han trolig har en sykdom. De er skjelden hos han fordi hans mor ofte blir sint og kaster dem på dør.Min sønn er redd henne. Jeg vil gjerne at han skal ha det bra her hos oss, men jeg har ikke råd til å erstatte brillene hans. Unnskyld at jeg ikke fortalte deg alt på en gang, og unnskyld hvis jeg provoserte deg på noen måte. Det eneste jeg blir provosert av er den moren som mener at takken for at du er snill med ungen hennes er at du skal erstatte evt. tap av briller.. Det hadde jeg likt dårlig. Fint at ungene leker hos deg da, istedet for å bare bli kjeftet på hos den andre.. Jeg aner ikke hvordan loven er på dette området, men jeg synes det bryter mot all anstendighet om du må være ansvarlig for de brillene.. Men enkelte mennesker vet jo desverre å prøve seg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100449-har-jeg-erstatningsansvar-i-dette-tillfelle/#findComment-569628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marta Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Så vidt jeg husker, er det rettspraksis at barn under skolepliktig alder svært sjelden blir funnet erstatningspliktig. Tror det kommer an på om du burde grepet inn og bedt ham stoppe, men du har jo sagt fra flere ganger og kan ikke alltid passe på heller. Så jeg tviler på at dere vil bli erstatningspliktige hvis brillene går i stykker. Skulle det skje, så skaff deg en lovsamling og slå opp på skadeerstaningsloven. Lett å forstå, og det vil nok også bevise at det ikke er ditt ansvar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100449-har-jeg-erstatningsansvar-i-dette-tillfelle/#findComment-569652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Det er garanti på brillene uansett. Ellers kan du bare sende ham hjem hvis han begynner med brilleleken og nekter å holde opp. Det hadde jeg gjort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100449-har-jeg-erstatningsansvar-i-dette-tillfelle/#findComment-569839 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Jeg har en niåring jeg også skjønner du. De går i samme klasse. Gutten har gått inn og ut hos oss siden han var liten. Og jeg er glad i han, til tross for at han har problemer.Og det at han ikke forstår forskjell på rett og galt, kan skyldes at han trolig har en sykdom. De er skjelden hos han fordi hans mor ofte blir sint og kaster dem på dør.Min sønn er redd henne. Jeg vil gjerne at han skal ha det bra her hos oss, men jeg har ikke råd til å erstatte brillene hans. Unnskyld at jeg ikke fortalte deg alt på en gang, og unnskyld hvis jeg provoserte deg på noen måte. Det finnes vel et sted man kan ringe og få svar på slike juridiske spørsmål, gjør det ikke? Husker ikke hva/hvor det var i farten, men det burde neppe være så vanskelig å finne ut. "................." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100449-har-jeg-erstatningsansvar-i-dette-tillfelle/#findComment-570163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.