Gå til innhold

Mer om erstatning og hvem som har ansvar for hva..:)

Anbefalte innlegg

laguna1365380434

Henger meg på denne, da jeg ble innspirert av andre innlegg om tilsvarende(nesten)

Jeg bor i by og deler bakgård med flere naboer. Jeg har katt og en av naboene har flere store hunder.

Rett etter at jeg hadde flyttet hit, hadde pus ubehagelig nærkontakt med disse hundene.

Han var ute en morgen da de angrep han og stakkars pus klarte ikke å komme seg unna fort nok.

Jeg måtte puse på ham i flere timer før han dukket opp, pjuskete, oppbanket og redd.. Han hadde blitt bitt hardt i haleroten og måtte sy flere sting..:(

Dyrlegebesøket kostet 4000 kroner. Det viktigste var jo selvfølgelig at pus ble reparert, men summen svir i lommeboka til en som er fattig student..

Jeg tror ikke naboen hadde noen juridisk forpliktelse til å hjelpe meg med regninga, men jeg synes han hadde ett visst moralsk ansvar for å gjøre det..

Synes dere naboen skulle betalt litt av regninga?

Eller er dere helt uenige med meg?

Forøvrig holder jeg nå pus inne til jeg er sikker på at nabohundene har gått og lagt seg..

Fortsetter under...

Gikk hundene løs ?

Vi har opplevd etpar ganger at vår hund, som går i bånd, blir angrepet av løse hunder. Det ender uten unntak med at den løse hunden får bank. Jeg synes ikke det er rimelig at vi skal få noen dyrelegeregning da.

Så hvis naboen holder hundene sine i bånd, synes jeg han har gjort det han skal.

laguna1365380434

Gikk hundene løs ?

Vi har opplevd etpar ganger at vår hund, som går i bånd, blir angrepet av løse hunder. Det ender uten unntak med at den løse hunden får bank. Jeg synes ikke det er rimelig at vi skal få noen dyrelegeregning da.

Så hvis naboen holder hundene sine i bånd, synes jeg han har gjort det han skal.

De går løse, men bare inne i bakgården her. Jeg synes ikke naboen gjorde noe galt forsåvidt, det var jo selvfølgelig en ulykke.. Hunder liker ikke katter, og de fulgte sin natur.. Og det var det vanskelig for naboen å gjøre noe med..

Men jeg synes det hadde vært en hyggelig gest om han hadde hjulpet meg med det økonomiske, for å vise at han også var lei seg for det som skjedde..

jeg hadde vært hjelpsom om mine dyr hadde gjort noe skade, selvom det ikke var meningen..:)

laguna1365380434

Syntes ikke dyr har noe i en blokk/bygård å gjøre uansett jeg. Med mindre det er gullfisk.

Det er jeg helt uenig i..

Dyr kan ha ett flott liv i byen.

Det krever bare litt mere av eieren, som må anstrenge seg litt mere for å tilrette legge tilværelsen for kompisen sin når de bor i urbane omgivelser.

Gjest ikke egnet sted for dyr

Det er jeg helt uenig i..

Dyr kan ha ett flott liv i byen.

Det krever bare litt mere av eieren, som må anstrenge seg litt mere for å tilrette legge tilværelsen for kompisen sin når de bor i urbane omgivelser.

Da er vi av ulik oppfatning. Men jeg mener nå også at dyr ikke bør være hjemme alene i 8 - 10 timer hver dag, mens familien er på jobb osv.

Nå vet jo ikke jeg om du er på jobb. Men dyr alene i en bygårdsleil. hele dagen???

Vel....

Ta du med deg katten i bånd og lufter den i marka da? Eller er en time i luftegården den dosen med frisk luft den får?

Annonse

laguna1365380434

Da er vi av ulik oppfatning. Men jeg mener nå også at dyr ikke bør være hjemme alene i 8 - 10 timer hver dag, mens familien er på jobb osv.

Nå vet jo ikke jeg om du er på jobb. Men dyr alene i en bygårdsleil. hele dagen???

Vel....

Ta du med deg katten i bånd og lufter den i marka da? Eller er en time i luftegården den dosen med frisk luft den får?

Tror du folk som bor på landet ikke jobber og tar seg av dyrene sine døgnet rundt?:)

Jeg er student og en forholdsvis mye hjemme. Da tar jeg meg god tid til å kose og leke med katt.. Kjæresten er mye hjemme på dagen mens jeg er på skole, han jobber natt/kveld...

Pus får være i bakgården fra etter 9.( da er det ikke hunder der) Pleier å hente han sånn i 1-2 tiden, da vil han gjerne inn igjen..Og da kan det hende han får sove i armkroken:)

i bakgården er det mye spennende, trær, fugler og ting og tang.. Og andre katter han kan være kompis med. På veien tør han( heldigvis) ikke å gå, han er født bypus og har skjønt at den er farlig.

jeg tror pus har et godt katteliv.

Tror du folk som bor på landet ikke jobber og tar seg av dyrene sine døgnet rundt?:)

Jeg er student og en forholdsvis mye hjemme. Da tar jeg meg god tid til å kose og leke med katt.. Kjæresten er mye hjemme på dagen mens jeg er på skole, han jobber natt/kveld...

Pus får være i bakgården fra etter 9.( da er det ikke hunder der) Pleier å hente han sånn i 1-2 tiden, da vil han gjerne inn igjen..Og da kan det hende han får sove i armkroken:)

i bakgården er det mye spennende, trær, fugler og ting og tang.. Og andre katter han kan være kompis med. På veien tør han( heldigvis) ikke å gå, han er født bypus og har skjønt at den er farlig.

jeg tror pus har et godt katteliv.

Nå snakket jeg da ikke om landet heller? Jeg mente at boligområder, OG landet for den saks skyld er et bedre egnet sted for dyr. Der legger de fleste tilrette slik at pus kan gå ut og inn av en luke i døren som han selv vil.

Og en litt annen tilgang på natur har de jo også.

laguna1365380434

Nå snakket jeg da ikke om landet heller? Jeg mente at boligområder, OG landet for den saks skyld er et bedre egnet sted for dyr. Der legger de fleste tilrette slik at pus kan gå ut og inn av en luke i døren som han selv vil.

Og en litt annen tilgang på natur har de jo også.

Det er fordeler og ulemper overalt. Nå er jeg oppvokst i landelig strøk.

I min barndom hadde vi fire katter som alle møtte sin skjebne på riksveien, og en som ble tatt av reven.

Jeg tror det er en rekke elementer av som er av større betydning enn geografi når en vurderer å anskaffe dyr.

Tid, omsorgsevne, kunnskap om dyret m.m

Bor en i by må en benytte seg av kreative løsninger for å kompensere det dyret evt. mister som følge av mangel på omgivelser.:)

Det er fordeler og ulemper overalt. Nå er jeg oppvokst i landelig strøk.

I min barndom hadde vi fire katter som alle møtte sin skjebne på riksveien, og en som ble tatt av reven.

Jeg tror det er en rekke elementer av som er av større betydning enn geografi når en vurderer å anskaffe dyr.

Tid, omsorgsevne, kunnskap om dyret m.m

Bor en i by må en benytte seg av kreative løsninger for å kompensere det dyret evt. mister som følge av mangel på omgivelser.:)

Med den positive instilling er jeg sikker på at katten har det bra hos deg. Men om du hadde bodd med den et annet sted ville den kanskje hatt det ennå bedre :-) Men sånn er det jo bestandig, man kan alltid tenke på hvordan ting hadde vært om....

Men fortsatt er jeg overbevist om at iallefall katter har det best om de selv kan få bestemme når de vil være ute og inne osv.

Men for all del, man kommer langt med en kjælen armkrok :-)

Hunder skal ikke være løse, de skal være bundet i følge en eller annen lov Gud nåde den hunden som hadde lagt tenna på noen eller noe av mitt.

Saksøk dem!!! *hissig*

De skal vel ikke være bundet i bakgården på huset der de bor?

I "offentligheten" gjelder jo båndtvangen, men den er jo egentlig regulert til å gjelde vår-høst. Men jeg er i hovedsak enig: jeg mener at hunder skal være bundet når man er "ute blandt folk".

De skal vel ikke være bundet i bakgården på huset der de bor?

I "offentligheten" gjelder jo båndtvangen, men den er jo egentlig regulert til å gjelde vår-høst. Men jeg er i hovedsak enig: jeg mener at hunder skal være bundet når man er "ute blandt folk".

En bakgård med x antall blokker og y antall leiligheter betraktes neppe som privat område for _en_ familie. Selvsagt skal hunder være bundet her blant haugevis av småbarn (kanskje) og annet skrøpelig.

Annonse

En bakgård med x antall blokker og y antall leiligheter betraktes neppe som privat område for _en_ familie. Selvsagt skal hunder være bundet her blant haugevis av småbarn (kanskje) og annet skrøpelig.

Jo - sånn sett. Da er jeg enig. Oppvokst på et lite sted, jeg - så jeg glemmer at bakgårder kan tilhøre _mange_ familier. Nei, da er det selvsagt at hundene skal være bundet OG under tilsyn!

De går løse, men bare inne i bakgården her. Jeg synes ikke naboen gjorde noe galt forsåvidt, det var jo selvfølgelig en ulykke.. Hunder liker ikke katter, og de fulgte sin natur.. Og det var det vanskelig for naboen å gjøre noe med..

Men jeg synes det hadde vært en hyggelig gest om han hadde hjulpet meg med det økonomiske, for å vise at han også var lei seg for det som skjedde..

jeg hadde vært hjelpsom om mine dyr hadde gjort noe skade, selvom det ikke var meningen..:)

"Hunder liker ikke katter, og de fulgte sin natur.."

Det er noe ganske annet enn jeg har erfart i løpet av årene. Hunder løper etter katter, men det er på ingen måte forutbestemt at de gjør det for å "ta" dem. Nå er dette generellt, selfølgelig - men hunder som angriper andre dyr for å kværke dem burde ikke eksistere blant folk (og dyr).

"...................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...