Gå til innhold

Oversvømmelse, krise!!!

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Hvordan forholder jeg meg til oversvømmelse på badet??

Jeg vasket tøy på samme måte som alltid, og når jeg gikk inn på badet nå var det full flom, MASSE vann på gulvet..

Jeg har skrudd av krana (of course) og tørket opp det som lar seg tørke, men det kommer fortsatt mengder av vann fra bak vaskemaskinen..

Hva bør jeg gjøre for å forhindre dette fra å bli en fullvoksen katastrofe?!

Alene hjemme er jeg også, og vet ikke noe mer matnyttig å gjøre enn å stirre storøyd på og rive meg i håret..

Bør jeg ringe proff hjelp? Hvem? Huseier? Rørlegger? Fatter?

Fortsetter under...

Skrevet

1: Ikke få panikk

2: Ta fram maskinen og tørk bak den. Ikke la vannet ligge.

3. Tøm maskinen (det finnes en nødtømme-slange i de fleste maskinene - på vår er den bak et deksel framme, langt nede på maskinen).

4. Sjekk at vannledningen mellom kran og maskin sitter som den skal. Dersom den er løsnet, eller det lekker fra denne, ligger problemet sannsynligvis her - skru ledningen skikkelig til (hvis løsnet) eller skift pakning.

5. Hvis ikke vanntilførselen er problemet, men det lekker fra sleve maskinen - ta kontakt med reperatøren.

Dette går så fint så!

Skrevet

Jeg tror at både "fatter" og huseier hadde hatt forståelse for at du ringte i en slik situasjon!

laguna1365380434
Skrevet

3. Tøm maskinen (det finnes en nødtømme-slange i de fleste maskinene - på vår er den bak et deksel framme, langt nede på maskinen).

4. Sjekk at vannledningen mellom kran og maskin sitter som den skal. Dersom den er løsnet, eller det lekker fra denne, ligger problemet sannsynligvis her - skru ledningen skikkelig til (hvis løsnet) eller skift pakning.

5. Hvis ikke vanntilførselen er problemet, men det lekker fra sleve maskinen - ta kontakt med reperatøren.

Dette går så fint så!

Takk for kjapt svar! :)

Nå har jeg tørket under der maskinen pleier å stå, tømt ut resten av vannet og tatt ut støpslet.

fant ut at den var lekk fra undersiden, slange, kran og vanntilførsel ser helt vanlig ut for mitt utrente øye..

Men maskinen er haugammal og arvet av kompis så jeg må vel satse på ny:( eller at fatter kan reparere.. Tviler på at leverandøren er interessert i den..

Skrevet

Takk for kjapt svar! :)

Nå har jeg tørket under der maskinen pleier å stå, tømt ut resten av vannet og tatt ut støpslet.

fant ut at den var lekk fra undersiden, slange, kran og vanntilførsel ser helt vanlig ut for mitt utrente øye..

Men maskinen er haugammal og arvet av kompis så jeg må vel satse på ny:( eller at fatter kan reparere.. Tviler på at leverandøren er interessert i den..

Er den veldig gammel, lønner det seg neppe å få den reparert.

Sjekk belgen ("pakningen" mellom trommel og dør). På min gamle maskin morknet denne (= lekkasje) fikk tak i en ny til 100 kroner - monterte den selv og hadde maskin i enda to år, før den takket for seg for godt....

Hvis det er mer komplisert en dette, ville jeg nok bare takket for lang og tro tjeneste og gravd dypt i lommene (og kontoen) etter de sure pengene jeg måtte ut med for ny maskin....

laguna1365380434
Skrevet

Jeg tror at både "fatter" og huseier hadde hatt forståelse for at du ringte i en slik situasjon!

Har kontroll nå.. Fugte KaVas råd, og vaskemaskinen er nå tømt og uten strømtilførsel..

prøvd å ringe men fatter svarer ikke og huseier har antagelig gått hjem fra kontoret for han svarer heller ikke..

Men den kan vel stå sånn til i morgen.. Og da håper jeg fatter kan komme å fikse..:)

Annonse

laguna1365380434
Skrevet

Er den veldig gammel, lønner det seg neppe å få den reparert.

Sjekk belgen ("pakningen" mellom trommel og dør). På min gamle maskin morknet denne (= lekkasje) fikk tak i en ny til 100 kroner - monterte den selv og hadde maskin i enda to år, før den takket for seg for godt....

Hvis det er mer komplisert en dette, ville jeg nok bare takket for lang og tro tjeneste og gravd dypt i lommene (og kontoen) etter de sure pengene jeg måtte ut med for ny maskin....

Takk!:-) Det skal sjekkes!

Flott om den er reddbar, men er det over er det jo bare å takke for samværet og kjøpe ny ja.. Den er eldgammel, mer enn 15 år hvertfall.. opprinnelsen er ukjent..

Skrevet

Takk!:-) Det skal sjekkes!

Flott om den er reddbar, men er det over er det jo bare å takke for samværet og kjøpe ny ja.. Den er eldgammel, mer enn 15 år hvertfall.. opprinnelsen er ukjent..

Du har selvfølgelig sjekket at filteret ikke er tett av lo?

laguna1365380434
Skrevet

Du har selvfølgelig sjekket at filteret ikke er tett av lo?

Eh.. nei... Filteret?

Hvor er det..?! Jeg er ikke flink med sånne ting... Pinlig...

Skrevet

Jeg var bortreist da jeg fikk en telefon om at det var lekkasje fra badet mitt til leiligheten under. Fikk folk til å gå hit og tørke opp og stenge vanntilførselen til vaskemaskinen. Når jeg kom hjem kunne jeg vaske klær uten problemer så i vaskemaskinen var lekkasjen ikke. Da skjønte jeg at det bare hadde vært en av de mange lekkasjene som er i denne leiligheten. Det har lekket vann fra taket i stua og fra loftsluken i gangen, og nå altså på badet. For ikke å glemme i ventilatorskapet og nedover veggen på kjøkkenet. Har hatt teknisk etat her og sett, men de finner ikke noe så det får nå bare lekke her og der innimellom.

Skrevet

Eh.. nei... Filteret?

Sjekk foran og nederst på vaskemaskinen.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg var bortreist da jeg fikk en telefon om at det var lekkasje fra badet mitt til leiligheten under. Fikk folk til å gå hit og tørke opp og stenge vanntilførselen til vaskemaskinen. Når jeg kom hjem kunne jeg vaske klær uten problemer så i vaskemaskinen var lekkasjen ikke. Da skjønte jeg at det bare hadde vært en av de mange lekkasjene som er i denne leiligheten. Det har lekket vann fra taket i stua og fra loftsluken i gangen, og nå altså på badet. For ikke å glemme i ventilatorskapet og nedover veggen på kjøkkenet. Har hatt teknisk etat her og sett, men de finner ikke noe så det får nå bare lekke her og der innimellom.

det må jeg si.. Mystisk..! Jeg hadde likt å få greie på hvorfor det var lekasjer i leiligheten, du får mase til noen finner det ut..:)

laguna1365380434
Skrevet

Sjekk foran og nederst på vaskemaskinen.

Der fant jeg en luke som ser ut til å kunne ha inneholdt et filter kanskje, men den var tom..Mulig det mangler?

Dette blir mye å se på for min far i morgen..!

Annonse

Skrevet

Der fant jeg en luke som ser ut til å kunne ha inneholdt et filter kanskje, men den var tom..Mulig det mangler?

Det er vanligvis et filter derinne som du må løsne med skrujern eller tilsvarende. Høres rart ut at det mangler helt.

Skrevet

Dette går så fint så!

Fy faen, KaVa, deg ville jeg hatt med meg i krigen! ;o) *imponert*

Skrevet

Ikke si noe til huseier. Jeg fikk 10 000 i bot for oversvømmelse på badet i fjor fordi jeg meldte fra. Sameiet bestemte at jeg fortjente den bota fordi jeg ikke hadde passet på. Få heller tak i en vifte slik at gulvet tørker hvis det er vått.

laguna1365380434
Skrevet

Ikke si noe til huseier. Jeg fikk 10 000 i bot for oversvømmelse på badet i fjor fordi jeg meldte fra. Sameiet bestemte at jeg fortjente den bota fordi jeg ikke hadde passet på. Få heller tak i en vifte slik at gulvet tørker hvis det er vått.

Oj..!

Nei bot vil jeg ikke ha!

Det hørtes skikkelig kjipt ut!!

Hrmf, visste ikke at man kunne bøtelegges for oversvømmelse..Også så stor bot, Bittert å måtte bruke 10000 på sånt.. Det synes jeg var voldsomt..

Skrevet

Oj..!

Nei bot vil jeg ikke ha!

Det hørtes skikkelig kjipt ut!!

Hrmf, visste ikke at man kunne bøtelegges for oversvømmelse..Også så stor bot, Bittert å måtte bruke 10000 på sånt.. Det synes jeg var voldsomt..

Det var egenandelen på forsikringen til sameiet.

Jeg har ikke betalt, sendte det over til advokaten min. Jeg har ikke hørt noe mer verken fra regnskapsfører eller advokat så kanskje det egentlig ikke var lov.

Skrevet

Eh.. nei... Filteret?

Har du bruksanvisingen for maskina? Nei. :o) På vår maskin sitter det nede foran tror jeg, bak en luke eller et panel. Kikk litt rundt og se om du finner noe du kan åpne ett eller annet sted på maskina. Kanskje pappan din kan noe om dette i morra. :o)

Skrevet

Bruk lommelykt og se bedre etter. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...