Dorthe Skrevet 10. april 2003 Skrevet 10. april 2003 Jeg er ganske idiot når det gjelder data. Jeg får stadig opp at harddisken er full men når jeg sjekker egenskaper på min datamaskin står det at jeg har 57% ledig minne. Hva skal jeg gjøre nå? 0 Siter
citoyen Skrevet 10. april 2003 Skrevet 10. april 2003 Minne har ingenting med harddisken å gjøre. Hvis harddisken din er full er det bare en ting å gjøre - slette ting du ikke har bruk for. Høyreklikk på harddisken i Utforsker og velg Egenskaper, og deretter Diskopprydding, og la den slette det du finner der. Det er filer du ikke har bruk for. Avinstaller deretter programmer du ikke bruker. Hvis du fremdeles har behov for mer plass, slett filer du ikke har bruk for, f.eks nedlastete sanger, filmer og lignende. Ikke slett noe du ikke er sikker på hva er. Programmer skal ikke slettes direkte, avinstaller dem ved hjelp av Legg til/fjerne programmer i kontrollpanelet. 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. april 2003 Forfatter Skrevet 10. april 2003 Minne har ingenting med harddisken å gjøre. Hvis harddisken din er full er det bare en ting å gjøre - slette ting du ikke har bruk for. Høyreklikk på harddisken i Utforsker og velg Egenskaper, og deretter Diskopprydding, og la den slette det du finner der. Det er filer du ikke har bruk for. Avinstaller deretter programmer du ikke bruker. Hvis du fremdeles har behov for mer plass, slett filer du ikke har bruk for, f.eks nedlastete sanger, filmer og lignende. Ikke slett noe du ikke er sikker på hva er. Programmer skal ikke slettes direkte, avinstaller dem ved hjelp av Legg til/fjerne programmer i kontrollpanelet. Jeg har tatt diskopprydding og jeg vet ikke hva de forskjellige mappene inneholder i det hele tatt. Men takk likevel, jeg skal gjøre et godt forsøk - dette er ganske skremmende for meg.... 0 Siter
Gjest Digitalis Skrevet 11. april 2003 Skrevet 11. april 2003 Jeg har tatt diskopprydding og jeg vet ikke hva de forskjellige mappene inneholder i det hele tatt. Men takk likevel, jeg skal gjøre et godt forsøk - dette er ganske skremmende for meg.... det beste er vel egentlig å kjøpe deg en harddisk til, så systemet ditt har to harddisker. ang minne og harddisk så er minne det som kjører.... altså det pc-en "tenker på" havner her mens filer og programmer havner på harddisken. egentlig så holder det med 20-40 gb med plass og de diskene er veldig billige om våren i og med at produsentene lanserer sine nyeste godbiter rundt juletider og om sommeren. og hvis du ikke tør å skru i maskinen din så kan du enten sende den til en databutikk som ofte skal ha litt penger for det eller jeg kan faktisk gjøre det for deg gratis hvis du bor i oslo. jeg jobber på et pc verksted så jeg ser ikke på det som vanskelig. mailen er forøvrig [email protected] 0 Siter
Dorthe Skrevet 11. april 2003 Forfatter Skrevet 11. april 2003 det beste er vel egentlig å kjøpe deg en harddisk til, så systemet ditt har to harddisker. ang minne og harddisk så er minne det som kjører.... altså det pc-en "tenker på" havner her mens filer og programmer havner på harddisken. egentlig så holder det med 20-40 gb med plass og de diskene er veldig billige om våren i og med at produsentene lanserer sine nyeste godbiter rundt juletider og om sommeren. og hvis du ikke tør å skru i maskinen din så kan du enten sende den til en databutikk som ofte skal ha litt penger for det eller jeg kan faktisk gjøre det for deg gratis hvis du bor i oslo. jeg jobber på et pc verksted så jeg ser ikke på det som vanskelig. mailen er forøvrig [email protected] Jeg har to harddisker men det virker som bare den ene er i bruk. Etter å ha slettet endel har jeg nesten 1 GB ledig. På den andre harddisken er det 7 GB ledig. Dessuten har ungene lastet ned masse musikk. Jeg skal få dem til å slette noe. Tar musikken stor plass? Og hva med bilder? 0 Siter
citoyen Skrevet 11. april 2003 Skrevet 11. april 2003 Jeg har to harddisker men det virker som bare den ene er i bruk. Etter å ha slettet endel har jeg nesten 1 GB ledig. På den andre harddisken er det 7 GB ledig. Dessuten har ungene lastet ned masse musikk. Jeg skal få dem til å slette noe. Tar musikken stor plass? Og hva med bilder? Det er du selv som bestemmer hvor du vil lagre ting på harddisken. Du trenger ikke lagre der programmet automatisk foreslår det. Hvis du kan se at det er 7GB ledig på den andre, så kan du vel også lagre ting der. Du kan for eksempel lage en mappe til hvert familiemedlem på den andre harddisken, og få alle til å lagre sine ting i sin egen mappe. Musikkfiler tar relativt stor plass, men det kommer jo an på hvor mange det er. Når du har så mye plass til overs som 7GB gjør det ikke noe å bruke litt av dem til musikk 0 Siter
Dorthe Skrevet 11. april 2003 Forfatter Skrevet 11. april 2003 Det er du selv som bestemmer hvor du vil lagre ting på harddisken. Du trenger ikke lagre der programmet automatisk foreslår det. Hvis du kan se at det er 7GB ledig på den andre, så kan du vel også lagre ting der. Du kan for eksempel lage en mappe til hvert familiemedlem på den andre harddisken, og få alle til å lagre sine ting i sin egen mappe. Musikkfiler tar relativt stor plass, men det kommer jo an på hvor mange det er. Når du har så mye plass til overs som 7GB gjør det ikke noe å bruke litt av dem til musikk Kan jeg flytte ting fra den ene harddisken til den andre? Føler meg virkelig som en idiot akkurat nå. 0 Siter
petter smart Skrevet 11. april 2003 Skrevet 11. april 2003 Kan jeg flytte ting fra den ene harddisken til den andre? Føler meg virkelig som en idiot akkurat nå. Musikk og film kan du flytte uten problemer, men du bør ikke flytte programmer da de kan slutte å fungere hvis du flytter dem. Bare gå inn i explorer (høyreklikk på start og velg explore/utforsk). Så drar du bare filene over til den andre hardisken og slipper dem der. Husk at du må flytte filene, ikke kopiere dem (sjekk at det ikke står en pluss ved musepekeren når du slipper filene, trykk evt på ctrl dersom det gjør det). 0 Siter
Dorthe Skrevet 11. april 2003 Forfatter Skrevet 11. april 2003 Musikk og film kan du flytte uten problemer, men du bør ikke flytte programmer da de kan slutte å fungere hvis du flytter dem. Bare gå inn i explorer (høyreklikk på start og velg explore/utforsk). Så drar du bare filene over til den andre hardisken og slipper dem der. Husk at du må flytte filene, ikke kopiere dem (sjekk at det ikke står en pluss ved musepekeren når du slipper filene, trykk evt på ctrl dersom det gjør det). Hva skjer hvis det står + når jeg flytter dem? 0 Siter
Dorthe Skrevet 11. april 2003 Forfatter Skrevet 11. april 2003 Musikk og film kan du flytte uten problemer, men du bør ikke flytte programmer da de kan slutte å fungere hvis du flytter dem. Bare gå inn i explorer (høyreklikk på start og velg explore/utforsk). Så drar du bare filene over til den andre hardisken og slipper dem der. Husk at du må flytte filene, ikke kopiere dem (sjekk at det ikke står en pluss ved musepekeren når du slipper filene, trykk evt på ctrl dersom det gjør det). Jeg får nemlig ikke bort + tegnet og det bare kopierer. Hva gjør jeg da. Idioten 0 Siter
citoyen Skrevet 11. april 2003 Skrevet 11. april 2003 Jeg får nemlig ikke bort + tegnet og det bare kopierer. Hva gjør jeg da. Idioten Det er enkelt å fikse I stedet for å dra dem med venstre musenknapp bruker du høyre museknapp til å dra dem med. Når du da slipper dem på riktig sted får du opp en liten meny, og kan der velge om du vil flytte, kopiere eller lage snarvei. Da velger du selvsagt å flytte dem. 0 Siter
petter smart Skrevet 11. april 2003 Skrevet 11. april 2003 Jeg får nemlig ikke bort + tegnet og det bare kopierer. Hva gjør jeg da. Idioten Når det står + kopierer du. Hold inn shift knappen mens di slipper filene, da blir de flyttet. Ellers kan du jo bare slette de gamle filene etter at de er kopiert. 0 Siter
Dorthe Skrevet 11. april 2003 Forfatter Skrevet 11. april 2003 Når det står + kopierer du. Hold inn shift knappen mens di slipper filene, da blir de flyttet. Ellers kan du jo bare slette de gamle filene etter at de er kopiert. Jeg klarer ikke å slette dem. Så nå har jeg dobbelt opp av noe. Men nå har jeg i hvert fall 1 GB ledig på den ene disken som var full. 0 Siter
Dorthe Skrevet 11. april 2003 Forfatter Skrevet 11. april 2003 Det er enkelt å fikse I stedet for å dra dem med venstre musenknapp bruker du høyre museknapp til å dra dem med. Når du da slipper dem på riktig sted får du opp en liten meny, og kan der velge om du vil flytte, kopiere eller lage snarvei. Da velger du selvsagt å flytte dem. Kan jeg flytte hele Windows over? 0 Siter
petter smart Skrevet 11. april 2003 Skrevet 11. april 2003 Jeg klarer ikke å slette dem. Så nå har jeg dobbelt opp av noe. Men nå har jeg i hvert fall 1 GB ledig på den ene disken som var full. Det er bare å markere filene og trykk på delete knappen. Men du må huske å tømme søppelkassen etterpå, ellers vil de fortsatt ta opp plass. Det finnes også programmer som søker gjennom harddisken(e) dine og finner like filer (duplikater). Sjekk denne http://download.com.com/3000-2248-7445084.html?tag=lst-0-2 Da kan du søke opp f.eks. alle musikkfiler og så ser du hvilke du har 2 eller flere av. 0 Siter
citoyen Skrevet 11. april 2003 Skrevet 11. april 2003 Kan jeg flytte hele Windows over? Nei, det kan du ikke. Flytt bare på dokumenter og slikt som du har lagret selv, ikke på Windows eller på programmer. 0 Siter
Dorthe Skrevet 11. april 2003 Forfatter Skrevet 11. april 2003 Nei, det kan du ikke. Flytt bare på dokumenter og slikt som du har lagret selv, ikke på Windows eller på programmer. OK, jeg er ganske spent på hva som skjer nå. Får håpe at ting virker som det skal etterpå. Jeg er redd for å gjøre et eller annet så maskinen ikke virker men da får jeg finne på noe annet. Hva i all verden er TEMP 0 Siter
citoyen Skrevet 11. april 2003 Skrevet 11. april 2003 OK, jeg er ganske spent på hva som skjer nå. Får håpe at ting virker som det skal etterpå. Jeg er redd for å gjøre et eller annet så maskinen ikke virker men da får jeg finne på noe annet. Hva i all verden er TEMP TEMP er midlertidige filer. Disse kan du slette. Men ikke slett selve mappen som heter TEMP, bare filene som ligger i mappen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.