Gå til innhold

Jobbintervju -lønnsforventniger

Anbefalte innlegg

Jeg skal på jobbintervju mandag og vet at de kommer til å spørre om hva slags lønn jeg forventer. Jeg har "egentlig" ingen store krav, da dette er en jobb jeg svært gjerne vil ha og jeg vil heller avvente et lønnstilbud fra arb.giver. Er det greit å svare noe slik?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/100549-jobbintervju-l%C3%B8nnsforventniger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ørkenvandreren

Enig i at utspillet bør være bedriftens, ellers så kan du risikere å "prise" deg for lavt. Tenk over om du skal si noe om hvor veldig gjerne du vil ha jobben når lønnspørsmålet dukker opp, for jo mer "krypende" du er, jo mer kan du risikere at de setter lønnen lavere enn hva de ellers ville ha gjort.

Når spørsmålet om lønnsantydning kommer opp, kan du forsøke noe à la; at du synes det er mest nærliggende at arbeidsgiver kommer med en reell lønnsantydning, siden det er de som kjenner det generelle lønnsnivået i bedriften, herunder hvordan denne stillingens oppgaver, ansvar og myndighet bør innplasseres i forhold til øvrige stillinger i bedriften. Eller no' sånt....

petter smart

Det finnes lønnsstatistikker for de fleste yrker, sjekk internett. Evt ring rundt for å forhøre deg.

Du bør svare når de spør, ellers tror de at du ikke er spesielt interessert som ikke engang har giddet å sjekke lønnsnivået, samt at de kan tilby deg en veldig lav lønn.

Det er bedre å be om litt mer enn gjennomsnittet, for å vise at du ikke er desperat, og så sier du at du kan fire litt på kravene dersom blablabla.... Så har dere et utgangspunkt.

Da jeg var på mitt første intervju ba jeg om mer enn de hadde trodd, de så rart på meg, men jeg fikk faktisk det jeg ba om.

Du kan svare om trent slik:

'Det er klart at lønn er viktig (husk, du må framstå som _troverdig_, ingen tror på en person som vifter spørsmålet om lønn bort),

men jeg har ikke tenkt på en spesifikk lønn. Hva vil dere foreslå? Uansett skal vi nok bli enige dersom jeg får jobben.'

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...